onsdag 30 december 2009

Vandring, läsning

Vi trotsar kylan och en begynnande förkylning, drar ner den karelska fiskarmössan över öronen och hittar nya vandringsvägar. Solen står lågt. Det frasar i frostgräset under fötterna. Här rinner Tvååkersån ut i Strömma damm. Vi skrämmer upp tjugo gräsänder.

Ekelundläsningen fortsätter.

"De rikedomar hvilka vid konsts, vid lyra-slags beröring öppna sig för syn och sinne, den af smärta och vällust blandade beundran som i dessa ögonblick (ögonblick af härskande och öppenhet) fyller själen, allt detta säger mig om lifvets korthet mer än allt annat är i stånd att säga. Ty de stunder jag varit fri, öppen, ren nog att fullt andas och hafva mitt lif i en sådan värld, till huru många dagar skulle de väl blifva om de sammanräknades! Och endast sådana dagar har jag vetat hvad lefva är."

2 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Jag har kollat på Eniros karta, så jag tror platsen är noterad. När jag förstorade upp fotot tyckte jag det såg ut som en hand med tumme och två fingrar till sticker upp ur vegetationen på hitsidan om spången och har spångens mörka spegling som bakgrund. Är det månne min bisarra fantasi som spelar ett spratt?

Skulle vilja komma fram till samma långsamma och grundliga läsning som du sysslar med, men det är svårt. Verkar som jag aldrig kan komma ur slukaråldern. Men om jag skulle försöka nästa år ...?

Ja, efter dessa tandlösa klagomål skall jag be att få önska herr blogginnehavaren, hela Västkusten i allmänhet och Getteröns fågelskyddsområde i synnerhet ett Gott Nytt År!

Lennart Erling sa...

Det är förhoppningsvis din bisarra fantasi... eller är ett brott begånget?
Ber att få tillönska även dig ett gott nytt år, fyllt med goda böcker och långsam läsning!