lördag 19 december 2009

Kallt

I morse var det nio minusgrader. På västkusten är det kallt, mycket kallt. Men det blåser inte, vilket gör att vi kan hålla 1800-talshuset varmt. Med en viss ansträngning.

Vedhantering och eldning är en ansträngning som jag gärna ägnar mig åt. Det för mig något närmare det djupt mänskliga som ligger i att anstränga sig för att tillfredsställa det urgamla behovet av att hålla sig varm.

Vi här i den rika enklaven av världen har i många avseenden avlägsnat oss från fysiska ansträngningar för att tillfredsställa grundläggande behov. Jag är inte säker på att det är så bra alltid. Världen för oss symbolanalytiker blir abstrakt, virtuell. Vi vinner bekvämlighet, men förlorar också något.
Jag stod i den låga eftermiddagssolen och betraktade vedstaplarna. Det kändes... bra.


2 kommentarer:

Hedda sa...

Den här bloggen fann jag för snart ett år sedan när jag googlade ett halländskt ortsnamn. Vilken fin blandning av litteratur och skildringar av det halländska inlandet! Jag är en läkarstuderande halländska i norrländsk exil, som efter att ha läst om en vandring runt Grytsjön och Rörsjön nu undrar: går det att ta sig runt här enbart medelst karta, eller bör man ha närmare lokalkännedom? Med start vid Ängens gård. Jag kan inte se någon stig efter det att man har rundat Rörsjön och går ner mot Skärbäck? Ser att det går en stig precis öster om Lillsjön, men att den slutar blint - men den kanske har en förbindelse norrut?

Lennart Erling sa...

Hej, och tack för de vänliga orden!
Det går att gå efter vanliga topografiska kartan, men som ett förtydligande har jag skapat en bloggpost till dig (!), med markeringar på hitta.se:s karta (Länskartorna är bättre, men tjänsten låg nere).
Det är en trevlig vandring. Lycka till!