lördag 9 januari 2021

Det nya året fortsätter som det gamla

Äntligen en vinterdag, med lite snö på marken och en låg, men strålande sol och isblå himmel. Det är nästan helt vindstilla. Solen värmer. Vi går i betesmarken, följer spåren efter två älgar. Vi går den vanliga rundan i skogen. Ett nödvändigt ljusbad.

Det nya året fortsätter som det gamla. Miljöförstöring och pandemi pågår. I USA utspelas vad som kanske är framtiden också för oss. Är det då så underligt att jag flyr in i läsning? 

Som allt oftare numera är det ett återvändande till tidigare läsning. 

Sarah Bakewells "How to live - or A life of Montaigne in one question and twenty attempts at an answer"
(New York: Other Press, 2010) läste jag 2011, enligt en anteckning på försättsbladet. Men det är en bok som tål att läsas om. 

Titelns fråga How to live? besvaras i de tjugo kapitlen, som tar upp olika teman hos Montaigne, som: "Don't worry about death", "Pay attention", "Read a lot, forget most of what you read and be slow-witted", "Wake from the sleep of habit", "Let life be its own answer". Samtidigt är det en gedigen biografi, och tar upp hur Montaigne har lästs och påverkat, från Pascal till Nietzsche. Det är en intressant och tankeväckande läsning och tack vare mitt dåliga minne och min allmänna trögtänkthet upptäcker jag det på nytt...

Montaignes "Essayer" har jag ägnat en hel del läsning genom åren. Är du nyfiken så sök på "Montaigne" i sökrutan här till höger. 







4 kommentarer:

Mikael sa...

Hej Lennart

Ramlade in på din blogg av en slump. Jag läste Montaignes essäer för tiotals år sedan. Har tänkt läsa Stolpes nyöversättning men har inte haft tid. Eftersom du skriver att du har ägnat M mycken tid så har jag en fråga: i vilken bok skriver han om gallstensproblematiken? Speciellt minns jag att han experimenterade med att undersöka sin dagliga avföring. Minns du var han skriver om detta? Jag har slagit i böckerna men finner det inte. Har tänkt använda dito som en inledning till en text som jag skulle skriva. Har jag drömt?

Mikael

Lennart Erling sa...

Hej, Montaigne led av njursten, inte av gallsten. Ett problem med att hitta "ämnen" hos Montaigne är att kapitelrubrikerna ofta är missvisande. På rak arm kan jag bara säga att kapitel 37 i bok 2, "Om barns likhet med sina fäder" handlar en del om det anlag för njursten som Montaigne säger sig ha ärvt från sin far. Sen vågar jag inte bläddra mer, det är risk att jag blir sittande...

Anonym sa...

Njursten, så var det. Tack för tipset om kapitel 37, bok 2. Ska kolla. Har boken här.

Anonym sa...

Läste kapitlet först nu. Det var det inte. Får kanske försöka med bok 3.