torsdag 17 november 2011

Eftertanke: Anonyma kommentarer

Jag tillåter anonyma kommentarer och jag har ingen förhandsgranskning. Det är fritt fram. Och jag har, vad jag kan minnas, raderat bara en eller två av mer än 1500 kommentarer genom åren.
Trollen hittar nog inte hit.
Men jag har funderat lite, efter Bengt O:s anmärkning i kommentarstråden här nedan under Notis: "en entusiastisk kugge i världens största krigsmaskineri".
Det är naturligtvis lite underligt att delta i en diskussion, speciellt om det hettar till lite, om en av deltagarna döljer sig bakom en signatur. Om man har en åsikt och vill delge andra den, varför då gömma sig bakom en mask?
Inte så att jag vill ha alla folkbokföringsuppgifter, men ett något så när öppet visir.

Ni som läser det här - ni få, tappra - vad tycker ni?


4 kommentarer:

Karin S sa...

Jag har samma inställning som du, Lennart. Undantagsvis slår jag på förhandsgranskning om jag inbillar mig att jag skrivit något kontroversiellt, vilket sällan sen är fallet.
Men jag vet att Bengt O är hårdare och EGENTLIGEN tycker jag bättre om kommentarer skrivna av en riktig person, ett riktigt namn och någon man kan lära känna där bakom, om så är.
Anonyma kommentarer har jag svårt att ta på allvar, men om de inte stör mig låter jag dem passera. Stör de däremot så tar jag bort dem.

Det var för övrigt en intressant tråd du länkade till.

Petra Rhodin sa...

Jag har inte råkat ut för några anonyma kommentarer på min blogg ännu, men jag håller helt med om att man bör uppträda öppet när man kommenterar. Funderade en del på detta innan jag själv började blogga och kommentera på andras bloggar, och kom fram till att det rimligaste är att inte sticka under stol med vem man är, speciellt när det hettar till, och absolut när man riktar kritik mot en person eller vad denna har skrivit.

Björn Nilsson sa...

Det är ju trevligt att veta vilka som skriver, fast man ju egentligen inte vet det även om det finns ett namn såvida det inte råkar vara en bekant. Och så har vi ju människor som gärna vill kommentera, och har intressanta saker att berätta, men som av någon anledning som kan vara helt rimlig inte vill skylta med vem de är.

Troll, galningar och spam verkar du inte ha något problem med vad jag har sett, men skulle sådant uppträda fixas det ganska lätt med förhandsgranskning. Troll och galningar förefaller vara ekonomiskt inriktade: de slösar inte bort sin energi på att skriva inlägg som de med hög sannolikhet vet kommer att raderas, och därmed slipper man dem. Om man bortser från opersonliga massutskick/spam så tror jag inte det har hänt mer än två-tre gånger sedan 2007 som jag raderat något "riktigt" inlägg på grund av otrevligt innehåll.

Lennart Erling sa...

Tack för kommentarer! Jag kommer nog att göra som Karin, förhandsgranska om det börjar dyka upp underligheter.
Sen kan man ju fundera över detta med att så många som kommunicerar på nätet vill vara anonyma.
I princip borde det väl också här vara så att om man vill yttra sig offentligt, då ska man också stå för det. Inte gömma sig.

Jag tvekade lite innan jag lade ut mitt namn på bloggen, men det var inte för att jag tyckte mig ha åsikter som jag inte kunde stå för. Det var mer Jantelagen, jag ville inte vara pretentiös...