måndag 21 mars 2011

Tre notiser för att visa att jag fortfarande finns

Eftersom den här bloggen fortfarande har läsare, trots avsaknaden av nya inlägg, vill jag bara komma med några notiser. Tids nog ska jag väl komma ur sudokuträsket och börja läsa ordentligt igen. Böckerna börjar ju formera sig där i hyllan…


Först en trevlig vårnotis: den nionde maj kommer en ny roman av bloggkollegan Karin Stensdotter, med den oemotståndliga titeln "En underbar roman". Läs om den här på förlagets sidor, med en intervju med författaren.


Jag är lite bekant med Karin, efter en del diskussioner på våra bloggar. Vi är väl inte alltid överens i alla frågor - men det är ju det som gör diskussioner intressanta.

Hennes båda tidigare romaner, "Arnes kiosk" och "Den gordiska soffan" uppskattade jag och skrev om här och här och här och här.

Jag ser fram emot att läsa den nya.


*****


Jag läser trots allt då och då i Gitta Honeggers Thomas Bernhard-biografi, i snigelfart.

Hon citerar en tysk kritiker:

"For years I devoured every sentence Bernhard published. But at some point it simply got too much. I couldn't help myself: I had to laugh. I read two pages, laughed about the brazenness with which Bernhard kicked up his mad virtuosity yet another time - and put the book away."

Och om "Betong":

"... all of those Bernhardian trigger words that prepare for their impact on form and subject matter. I had to laugh again. The way one laughs meeting a good friend after a long time who still has his old ticks and pecualiarities."

Jag lägger inte undan böckerna, men det är väl ungefär så jag ser på Bernhard just nu.

I alla fall, jag ska läsa de självbiografiska böckerna och en berättelsesamling.


****


I dag åkte jag bussen från stan efter jobbet. Som vanligt fylldes bussen av gymnasieungdomar. Jag hajade till när en kille drog fram "The catcher in the rye" ur väskan och började läsa. Han såg för övrigt helt normal ut.



Inga kommentarer: