fredag 4 mars 2011

Jag ligger nere just nu*

I går eftermiddag körde jag E6 norrut genom ett grått, disigt och kallt Halland. Trafiken var tät. Ett oavbrutet brus, en oavbruten rad med ljus från mötande bilar. Jag satt som alla andra innesluten i det uppvärmda plåtskalets illusoriska säkerhet. Lyssnade på musik, försökte på gränsen till trafikfarlighet befinna mig någon annanstans.
En låg himmel tryckte ner landskapet. Det hade fallit lite snö, men det kunde inte dölja allt skräp och all smuts som nu blottats.

Ja, jag ligger nere nu. Är lite ur funktion. Jag fullgör bara pliktskyldigt tillvarons mest elementära ritualer.
Jag vandrar i den dystra senvinterns dal. Jag saknar både käpp och stav.
Nå, det är väl inte värre än vanligt så här års.

Thomas Bernhard-läsningen går på sparlåga. Honeggers biografi ger bilden av en allt annat än sympatisk människa. Bernhard formas under exceptionellt hårt tryck, kanske inte underligt då med dessa explosioner.
Jag återkommer när livsandarna vaknat.

*Fotnot till rubriken: med betoning på "nere"

7 kommentarer:

Karin S sa...

Tolkade rubriken hela bokstavligt och fick hjärtat i halsgropen. Blev inte bättre av E4:an heller. Vad har den med saken att göra?
Eller menade du underslaf? tänkte jag också.

Det är väl ok? Man behöver inte vara entusiastisk hela tiden. Något man kan lära av Bernhard f ö.
Men mitt tips är nog att du ska läsa något roligare ett tag. Kolla showfilmer, jobba på att komma i klubblazern - det är kul!

Hörs,

tant Hanneles bokparadis sa...

tillåtet denna årstid

Gabrielle RW sa...

Jag med...blev lite orolig som Karin S. Undrade om du krockat där på vägen och låg med brutet ben eller så. Skönt att det inte var så.
Vad ska jag komma med för goda råd då? Musik musik musik. Och så gå ut och gå - även om det är grått.
Allt gott!

Lennart Erling sa...

Karin,
tack för omtanken - men det är ingen fara, det är OK, bara lite segt. Jag tänkte mig rubriken som en motsvarighet till teknikens "ligger nere just nu", t ex nätet eller så...

Hannele,
ja jag tror inte jag är unik...

Lennart Erling sa...

Och Gabrielle, tack!
- jag trodde inte att mina ord skulle tolkas så alarmerande, förstås.

Hmm, jag tror bestämt att det redan ljusnar lite här utanför fönstret, ett stenkast från Kattegatt...

Ingrid sa...

Idag tror jag att solen skiner över en stor del av Sverige och kanske kan även du njuta av några plusgrader. Mars är en nyckfull månad (mer så än april, tycker jag)- men ett är säkert- det blir sommar i år också! Hoppas att du hittar något uppiggande att läsa bland hyllorna! Allt gott, önskar jag från söder om landsvägen.

Lennart Erling sa...

Tack Ingrid!
Jo, här strålar solen från en blå himmel och det är fem grader varmt i skuggan. Jag blev svettig när jag körde in ved. Underbart. I eftermiddag väntar en vandring i skogen. Med gps:ens hjälp ska vi försöka hitta platsen för en senmedeltida pestkyrkogård. Ingen dum terapi...
Allt gott till dig också!