tisdag 16 april 2024

I korthet

"En trögtänkt långsamläsare" - det är så jag presenterar mig. Aldrig har det stämt bättre än denna kyliga april. Jag läser lite och långsamt och tänker lika trögt och långsamt, om alls. Att skriva ett blogginlägg av något slags allmänt intresse verkar helt oöverstigligt. 

I korthet läser jag: 

En roman av Klas Östergren som jag missade när den kom 2022, "Större trygghet aldrig fanns", en "mardrömsbild av den sociala ingenjörskonsten", av normal östergrenklass.

En alldeles ny bok av Kenan Malik: "Inte så svartvitt: en historia om ras från vit överhöghet till identitetspolitik" (Daidalos 2024).  Dvs jag har bara läst första delen, om rasbegreppets historia.

Peter Englund: "Paradoxmaskinen: kritik 1990-2020" (Natur och kultur 2024).

För övrigt tror jag att detta år kommer utvecklingen i världen att gå från illa till värre.



Trots allt har stararna flyttat in i bohålet i den gamla lönnen





2 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Staren har blivit ovanligare, är klassad som 'sårbar', så det är trevligt när den ändå vill/kan komma och häcka här. Det blir ett positivt tecken i tiden. Nu väntar vi på första lövsångaren!

Lennart Erling sa...

Vackraste sångaren hittills: taltrasten...