fredag 30 augusti 2013

Snigeln med det heta blodet

Jag har en viss känsla för naturen i vid mening - landskap, växter, djur - och jag rör mig gärna i skog och mark, något som nog framgår av vad jag skriver här. Jag tror också att jag har blick för företeelser och skiftningar i naturen och för mig som för många andra är mer eller mindre långa vandringar ett sätt att både hålla mig i fysisk form och att uppnå lugn och ro i själen.

Däremot är jag näst intill obildbar när det gäller fågelnamn, fågelläten, blommor och växter. Där fungerar mitt minne helt enkelt inte. Jag vet inte varför. Jag försöker leva med det och glädjas åt den begränsade kunskap jag har.

På sistone har jag försökt att åtminstone något bättra på mina kunskaper genom att börja  läsa Gunnar Brusewitz, som jag tidigare bara stött på som bokillustratör, men som skrev en hel rad böcker om natur och kulturhistoria. Jag har just läst "Strandspegling", där Brusewitz genom att följa årstidernas växlingar från sin skrivar- och tecknarstuga vid en strand i Roslagen gör fascinerande nedslag och iakttagelser i naturen och det kringliggande landskapets historia.

Jag vill rikta ett stort tack till Kurt, som kommenterar flitigt här, och som tipsade mig om Brusewitz.

Annars hade jag kanske aldrig kommit att läsa stycken som detta, i kapitlet "Snigeln med det heta blodet", om vinbergssnäckornas kärleksliv:

"Grå majdagar med ljumt regn kan vi se dem ligga fastgjutna vid varandra, sugskiva mot sugskiva i en ändlös och lidelsefull parningsakt där kyss och samlag är samma handling och där var och en av de båda älskande samtidigt är både hane och hona. Likgiltiga för omvärlden vältrar de sig vällustigt i det strilande regnet, safter blandas, erigerade retelseorgan stöts in i sugskivornas veck, de muskulösa kropparna rycker spasmodiskt i smärtfylld njutning.
En mer utlevd kärleksakt tror jag knappast förekommer i naturen."

 Bildkälla: http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/stadutou_snackor3.htm


Gunnar Brusewitz: "Strandspegling - naturupplevelser i tid och rum" (Wahlström & Widstrand, 1979; En bok för alla, 1993)

6 kommentarer:

Gabrielle Björnstrand sa...

Jag vet inte jag. Jag tycker nog vi har det lite kuligare. Inte samma träningsoverall liksom ;)

Lennart Erling sa...

Men medge att de har kommit långt i jämställdhets- och genusfrågor: "Vinbergssnäckor är både hane och hona på samma gång. Det brukar kallas att de är hermafroditer, eller tvåkönade. Det innebär att båda kommer att lägga ägg efter parningen och att de är mamma till sina ungar och samtidigt pappa till den andres."

Gabrielle Björnstrand sa...

OM detta finns alltför mycket att säga: Men jag är av den urgamla åsikten att evolutionen går framåt, inte bakåt.

Anonym sa...

Vackert uttryckt i alla fall med tanke på vilket överreklamerat hundgöra det är frågan om. :-D

Gunnar sa...

Förvånad att detta slank igenom porrfiltret...

Lennart Erling sa...

Tack för kommentarer, alla! Träningsoveraller och hundgöra... Nja, jag lutar mest åt "vackert" som omdöme om denna troligen något antropomorfiserande skildring, som lite oväntat dök upp...