lördag 2 februari 2008

Morgontidningarna var bättre förr...

...men i kulturdelen till dagens Svenska Dagbladet finns två intressanta saker.
Dels en intervju med Sven Lindqvist som får mig att ännu mer otåligt vänta på "Avsikt att förinta".
Den gedigne Lindqvist framstår som lika gedigen som alltid. Förr, när Dagens Nyheter var en riktig tidning, såg jag fram emot de regelbundet återkommande artiklarna av den alltid väl påläste Sven Lindqvist. Han är en av de författare som jag läst nästan allt av och som jag gärna läser om. Alltsedan femtiotalet och framåt har han inte bara utforskat världen utan också sig själv. Reseböcker, samhällskritik, dagböcker - han tycks drivas av ett slags begär att blottlägga sanningen. Från politik till det mest intimt personliga.
Nu gäller det de västliga demokratiernas folkmordspolitik. En fortsättning på "Utrota varenda jävel" (1992) och "Nu dog du" (1999) och "Terra Nullius" (2005).

Och dels en intressant understreckare av Susanne Wigorts Yngvesson om rädslans roll i vårt samhälle. Hon tar bl a upp sociologen Zygmunt Baumans "Flytande rädsla" (2007) och får mig att snegla mot hyllan med olästa och påbörjade men inte avslutade böcker... Vad gör alla larmrapporter i det moderna samhället med oss, vilket samhälle, vilka relationer skapas? Vilken roll spelar massmedia? Jag började läsa den i höstas, men något kom emellan.
Kanske varje bok har sin tid? Boken tar det lugnt, den väntar på mig.

Inga kommentarer: