torsdag 21 februari 2008

Att välja bok

Regn och blåst. Äntligen normalt väder igen...
Jag läser de sista sidorna i Chandlerbiografin.
1954 avlider Chandlers hustru Cissy. Åren fram till Chandlers egen död 1959 präglas av författarens tilltagande alkoholism och sjuklighet. Han lever ett flackande liv som celebritet mellan London och Kalifornien. Mycket litet blir skrivet, pengarna rinner iväg. Efter hans död processas det om hans arv. En dyster läsning.

Jag läser bloggkommentarer om handlingsfrihet. Vad ska jag läsa nu? Ska jag läsa? Det lutar åt ännu en Chandler. Men så ser jag en liten pocketbok, W.G. Sebald: "Austerlitz". Jag har läst om Sebald och han verkar intressant. Och Sven Lindqvist tog upp honom i ett TV-inslag. Jag väger boken i handen. Hmmm... och väljer att börja läsa den. Kunde jag valt annorlunda?

Inga kommentarer: