fredag 3 januari 2020

Olga Tokarczuk: "Jakobsböckerna"

När jag nu närmar mig slutsidorna i Olga Tokarczuks mäktiga och märkliga "Jakobsböckerna (sidnumrerad från 1057 till 1) och som i våldsam sammanfattning handlar om en judisk religiös sekts uppgång och fall i 1700-talets Polen, så inser jag att jag aldrig kommer att kunna göra rättvisa åt detta myller av människoöden, händelser och förvecklingar, från Konstantinopel till Frankfurt am Main.

Jag kan bara uppmana till läsning.

En i boken återkommande krönikör skriver, och kanske är det också Olga Tokarczuk som talar:
"Varje situation förefaller mig ändlös, så fort jag försöker beskriva den grips jag av rådlöshet och pennan faller ur handen. Beskrivningen av en situation är aldrig uttömmande, det finns alltid en rest som återstår att beskriva. När jag skriver skickar varje detalj mig vidare till nästa och den i sin tur vidare till ytterligare en, ett tecken eller en gest kanske, och ständigt måste jag fatta ett val om vad jag ska försöka fånga i det att jag berättar en viss historia, var någonstans jag ska fästa min inre blick, det mäktiga medvetande som ensamt förmår framkalla bilderna från det förflutna."



10 kommentarer:

Gabrielle Björnstrand sa...

Härligt! Jag har nyss börjat läsa Löparna. Tycker så oansträngt mycket om den, och om henne.
God helg,
från Gabrielle

northofsweden sa...

Jag vill läsa! Tänkte börja med Löparna, du får gärna kommentera, Gabriella!

Lennart Erling sa...

Tack för kommentar, båda - och god fort(satt läsning)sättning!
Gabrielle, jag försöker förgäves kommentera på annexet, nu senast om den intressanta artikeln om klassikerläsning. Varför fungerar det inte?

Gabrielle Björnstrand sa...

Jag vet inte vad som hänt. Jag kan inte heller kommentera hos Gabrielle s blogg. Urtrist. Men jag ska kolla om jag kan göra nåt.

Gabrielle Björnstrand sa...

Och Lena, jag skriver nog något om Löparna sen...

Gabrielle Björnstrand sa...

Lennart, nu ändrade jag en liten grej, får se om det funkar bättre.

Lennart Erling sa...

Gabrielle, nej, det funkar inte. Inget händer när jag skickar...

Gabrielle Björnstrand sa...

Synd. Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra. Men samma händer mig som sagt hos en del andra bloggare. Kanske har ngt att göra med att blogger har fixat "nya blogger". Alltid farligt med såna moderniseringar ; )

Scylla sa...

Jag har precis lyssnat på 'Styr din plog...' som jag tyckte mycket om. Jag är usel på att ta mig an tegelstenar, men har nog tänkt att jag ska läsa denna. Så småningom. Och jag lyckades kommentera hos Gabrielle när jag testade.

Lennart Erling sa...

Kanske blir det mer Tokarczuk lite senare. Men nu ska jag läsa tredje delen av Krilontrilogin. Så många böcker, så lite tid...