torsdag 6 augusti 2009

Läsanvisning?

Sensommarkväll.
Från läsfåtöljen ser jag ut genom fönstret på den starkt lysande augustimånen. Strax under månen Aftonstjärnan.

Kan någon med kunskaper i slumpteori förklara följande:

Jag såg nyss på hyllraderna till vänster och blicken föll på en volym Edgar Allan Poe, "Tales of mystery and imagination", som hamnat ganska långt bak på att läsa-hyllan.
Jag tog ut boken och mindes att jag köpt den i höstas och att jag läst den inledande berättelsen "The gold bug".
När jag öppnade den nu hamnade jag helt naturligt vid nästa berättelse, "The facts in the case of M. Valdemar". Jag funderade en stund på om det inte är dags att bryta av Lars Gustafsson-läsningen med något helt annat.
Jag tvekade.
Fick syn på Horace Engdahls essäsamling "Beröringens ABC" i hyllan under och den öppnade den och läste rubriken på den tredje essän: "Fallet Valdemar".
Den handlar mycket riktigt bl a om Poes berättelse.

Det är nog meningen att jag ska läsa Poe - och Engdahl.

Inga kommentarer: