lördag 23 maj 2009

Läsning

Nu, äntligen, börjar jag kunna läsa ordentligt igen.
Sjöwall/Wahlöö är inte dåliga, det inte det, men...
Jag tar upp en tråd från i höstas, att följa Nina Björk i spåren. Jag börjar läsa Terry Eagleton.
Så här långt bitskt och raljerande om de navelskådande postmoderna teorier som uppkom när kapitalismen globaliserades och blev konsumtionsdriven.


Och jag ser fram emot att läsa Paul Auster.


Och Bruno K. Öijer.



"TÄTT INTILL

dom viktiga åren
och hela mitt förflutna
verkar så avlägset
men ligger ändå nära tätt intill
håller armen om mej när jag sover
och får allt tungt och värdelöst
att släppa taget
lossa sitt grepp om mej
en natt som den här är jag fri
fri att tänka mej hur långt bort som helst
och varför ljuga
jag väger mindre och mindre
svävar nästan till över marken
glider undan från tillvaron
som om jag
brutit en fjäder ur den dödas dräkt
och förstått
hållit den länge i handen
och lärt mig använda den
lärt mig till slut vad allt går ut på"


Det är starkt. Det är bra.

Inga kommentarer: