tisdag 2 december 2008

Trött

Efter en arbetsdag som tröttar kroppen och fyller huvudet med ett sorl som bara långsamt lägger sig blir det inte många sidor lästa i "Orlando". Woolfs böljande, poetiska prosa motsätter sig snabbläsning och kräver ett skärpt sinne.
Men varför ska läsning gå fort?

Jag bläddrar i tidskrifter och minns att jag en gång var en notorisk tidskriftsläsare. Nu är det få tidskrifter jag läser regelbundet. Hur i all världen hann jag?
På centralen i Stockholm köpte jag Arena och läste en artikel av Annika Ström Melin om svensk skola, som stärkte mig i min närmast gammalsocialdemokratiska uppfattning.
Och så kom Ordfront Magasin i lådan, tillfälligt omdöpt till OLM, Ordfronts litterära magasin, med temat böcker och läsning. Jag inser hur oerhört lite av nyare svensk litteratur jag läser. Här kan jag i alla fall läsa om den.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tänkte på dig när jag fick OLM och hade tänkt tipsa dig.
Samtidigt gick det upp ett ljus för mig: En anledning till att jag inte läser så mycket böcker är att jag läser så mycket tidskrifter som jag prenumerar på för att stötta allt som inte är Expressen, Aftonbladet, Hänt i veckan, Idol, Stjärnor på is och annat elände. Och jag kan ju inte bara låta bli att läsa det jag betalar för ...

Lennart Erling sa...

Jag tror att nätet är en bov i sammanhanget. Det är så lätt att plocka artiklar man hör talas om. Och det finns så jäkla mycket - allt i hela världen. Men tiden blir bara knappare med åren. Ett tag hade jag 15 tidskrifter och läste det mesta. Sen har det bara tunnats ut och jag får ändå dåligt samvete inför högen av allt oläst... Så vad gör man?

Karin S sa...

Hej Lennart,
Läste din länk till Ström Melins text som även jag fann mycket intressant och läsvärd.
Undrar bara en sak, vad menar du med gammalsocialdemokratisk (eller var det en annat uttryck du använde som ändå sa något liknande) i sammanhanget.
Jag skriver det inte som kritik utan mer av nyfikenhet.
För mig är det hon beskriver något som gör att man INTE kan vara socialdemokratisk på något sätt. Varken nytt eller gammalt.
Vilket i och för sig inte gör att man kan sälla sig till det nya arbetarpartiet eller vad de nu kallar sig för, modernaterna. Heller.

Fann din blogg för ett tag sedan via occident.
Hej,

Lennart Erling sa...

Hej Karin!
Tack för din kommentar!
Det du undrar över skulle kräva en lång utläggning...
Men jag tror att jag kan hänvisa till Ström Melins artikel, egentligen. Hon skriver i slutet om att hon inte kan begripa varför framför allt socialdemokratin och vänstern drev fram den pedagogiska revolution som lett till den flumskola hon beskriver i artikeln.
På sjuttiotalet förläste sig en snabbt framväxande utbildningsbyråkrati på (en vantolkad) Rousseau och förändrade vänsterns och socialdemokratins utbildningspolitik.
Den tidiga arbetarrörelsens hade ett bildningsideal och en vilja att hela folket skulle få chansen att skaffa sig kunskap, för att omvandla samhället. Ström Melin tar sin farfars bror Fredrik Ström som exempel.
Jag tror kort sagt att den gamla skolan med plugg och disciplin var mer demokratisk och gav mer lika chanser till alla än dagens antiauktoritära skola, där det som Ström Melin skriver är hemmens studietraditioner som fäller utslaget.
Därav "gammalsocialdemokratisk".
(Nu blev det ganska långt i alla fall...)

Karin S sa...

Tack! Jo, det där håller jag med om och förstår det dessutom. Samma uppfattning har även jag fått, samtidigt måste jag erkänna att redan den skola jag själv gick i under sjuttio- och åttiotalen var ganska urvattnad på sina ställen...

Och jag ska inte tjafsa, men om man IDAG röstar på socialdemokraterna så får jag inte en känsla av att de står för Martinssons-Johnsons bildningsideal direkt.
Å andra sidan inget annat parti heller.

Jag länkade till samma artikel utan att länka till din blogg. Slarvigt. Kan dock glädja dig(?) med att responsen redan är god. Fler länkar vidare.

Återigen stort tack - vi ses!

Lennart Erling sa...

Karin:
Nej,det är inte lätt att hitta ett parti som förvarar bildning idag..
Jag har botaniserat en del i din blogg och länkar till den - jag kommer att följa den.

Karin S sa...

Topp! som man sa när jag var barn (tror jag) - det vill säga: samma här!

Fast det kanske var när man slog vad mer...