onsdag 31 december 2008

Ett år med bloggen och Gott nytt år!

I morgon är det ett år sedan jag började blogga.
Det hade jag inte tänkt uppmärksamma.
Men varför inte göra det man inte tänkt sig? Den långsamma bloggen kom till på förslag av vännen Henry. Tack för att du kom med idén! Jag tvekade och förblev tveksam länge, men efterhand allt mindre.
Har det blivit som jag tänkt mig? Tja, min tanke var att skriva personligt om läsning och de tankar läsningen ger upphov till, inte personligt om mig själv. I stort sett har det väl blivit så. Sen tonar väl ändå en bild av mig själv fram i det jag skriver.
Det var inte många som läste bloggen första halvåret, men antalet unika besökare växte och jag måste erkänna att jag gillar det. Inte minst kommentarerna, även om de är få.
Bloggen är min offentliga anteckningsbok. Den har lett till ett mer medvetet sätt att läsa och meningsutbytet med andra har gett mig en hel del. Det som är intressant för mig är ibland intressant för andra - och tvärtom.

Nu ska vi strax ge oss iväg för att fira in det nya året.
Jag vill bara säga Gott nytt år till alla (nåja, de ganska få ...) som läser det här. Särskilt till Henry och till mina första och flitigaste kommentatorer, Lena och Björn, och till Thomas som rekommenderade min blogg, vilket kom besöksantalet att växa...
Gott nytt år!

3 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Undrar hur jag hittade din blogg, det har jag glömt bort. Det var väl en sån där bloggosfär-slump förstås! Var det det där med Myrdal i februari kanske?

Hur som helst: kom igen med nya friska krafter nästa år (året själv blir nog inte så friskt!) så kanske vi kan få nya trevliga meningsutbyten. Gott nytt år!

Anonym sa...

Tack för bloggåret som gått och gott nytt år!
Ja, hur hittade jag Den långsamma bloggen? Inte en aning, men den utlovade långsamheten hade säkert ett finger med i spelet.
Jag ser fram emot fortsatt ställföreträdande läsning av en massa intressanta böcker och nya meningsutbyten hos dig!

Inre exil sa...

Lennart, jag önskar dig detsamma: läsning, långsamhet, eftertanke, dialog - under ett år som väl knappast blir "bättre", vad nu vi menar med det! Thomas