lördag 23 augusti 2008

Under det rosa täcket

Efter Cecilia Davidsson fortsatte jag min läsning med en annan av författarna i nittiotalets novell-boom, Hans Gunnarsson.
Jag läste "Bakom glas : berättelser" (1996) och "En kväll som den här" (2001).
Här mer svärta, råare, mer fylla och arbetslöshet, men också mer oväntade vinklar och ibland absurt skruvade situationer - men också mycket Raymond Carverskt, någon gång nästan parodiskt. Mycket teknik, klent innehåll.
Jag fick nog efter dessa två böcker. Jag ville läsa något annat. Men vad?

Lite i desperation besöker jag en bokhandel och hittar två av Nina Björks böcker i pocket. Björk som jag bara läst i dagspress och som jag alltid uppskattat.
Nu, en bit in i "Under det rosa täcket" från 1996, läser jag med stigande intresse hennes dissekering av "kvinnligheten" ("Välkommen till maskeraden!") och en för särartsfeminismen ("livmoderfeminismen") förödande analys av försöken att slå fast "sanningar" om vad kvinnor och män ska ska göra i familj och samhälle med hänvisning till forskning om könsskillnader givna av "Naturen".
Hon är en lysande stilist dessutom, skarp och rolig.

Så kan slumpen styra en fram till oväntad läsning.

Inga kommentarer: