onsdag 2 april 2008

Vinterkräksjukedimma

Det här handlar inte om läsning och tankarna är dimmiga. Det är vinterkräksjukans fel.
Vinterkräksjuka - kan det finnas ett vidrigare ord?
Jag bläddrar orkeslöst i böcker. Ligger pall och ser mitt lilla förråd av Humphrey Bogartfilmer. "To have and not to have"och "Dark passage" idag. Kanske är det mer Lauren Bacall och blicken under lugg som får mig att se filmerna. Rösten, tonfallet, replikerna. Så sofistikerat och samtidigt, idag, så... stiliserat. Jag är helt såld, i alla fall.
"The big sleep" har inte en chans i konkurrens med romanen. Och ändå är den bra.
Det är bara att stå ut.
Jag ser att vårt skatpar har börjat jobba med ett nytt bo, i schersminbusken. Vi kommer att kunna sitta vid trädgårdsbordet och se på familjelyckan.

Inga kommentarer: