lördag 25 maj 2013

Vad i all världen gör äggen i den här dikten?

Det är visserligen utlyst en paus här, men jag bryter för ett kort meddelande.

Under den här pausen försöker jag när jag är ledig att vara utomhus så mycket jag kan.  Jag vill ta vara på den här tiden, på grönskan och de enstaka vackra dagarna, de enstaka vackra, stilla kvällarna som fylls av koltrastens och näktergalens sång. För att inte tala om den outtröttliga svarthättans sång, som ljuder från tidig morgon till sena kvällen. Göken.

Jag sysslar med praktiska ting. Utan stress, utan krav på effektivitet, så mycket som möjligt närvarande i det jag gör. Långsamt.

En och annan tanke och fundering har jag förstås. Och jag läser varje kväll en dikt i Inger Christensens "Samlede digte". Den här dikten har jag tänkt mycket på:



Det er meget mærkeligt


Det er meget mærkeligt
æggene ligger overalt

Der må være sket en fejl
æggene ligger så tæt

Vi kan vist ikke komme til
Ryk æggene tættere sammen

men elskede hvad skal der ske
med alle de æg overalt

hvad skal der ske overalt
med os


Vad "handlar" dikten om?  En kärleksrelation, en problematisk sådan, som sådana ofta är?
Om att inte nå fram till varandra. Om oron för vad som händer. Men - för att sköra, lätt krossade ägg ligger i vägen? Vad är det för slags ägg egentligen? Men varför inte? I en dikt kan ju vad som helst ske, vad som helst föras samman, och resultatet bli något som aldrig funnits tidigare. Hur läser du dikten? Alla svar beaktas och vederfars lyckan att synas här...

11 kommentarer:

Bodil Z sa...

ag tänker så här att ju fler barn, ägg, valpar (Londis en gång kanske) vi lämnar efter oss eller ifrån oss, desto mer utsatta för förstörelse eller risken för förstörelse blir vi. Det är säkrare att inte lämna några frukter av kärlek efter sig om vi vill leva i ro, någorlunda skyddade från angrepp.

Inger Christensen menar kanske något annat...

Gabrielle Björnstrand sa...

...det gör hon nog. Hon var ju gift med Poul Borum - kan inte ha varit så lätt. Två så begåvade - med mera. Många ägg. Tätt. Inre saker som hopar sig.

Får en förnimmelse av att det här är en rätt så tidig dikt. Eftersom den har en mer expressionistisk, absurd karaktär. Rätta mig om jag har fel.

Lennart Erling sa...

Tack för kommentarer! Ingen annan än Inger Christensen i skrivögonblicket och kanske inte heller hon ens, då, vet sanningen om äggen, tror jag... Men jag lutar mer åt Gabrielles tolkning, att äggen är allt det där som så lätt kan gå sönder i en relation. En absurd, nästan surrealistisk bild, ja, men när man läst dikten ett antal gånger accepterar man den och den blir på ett sätt väldigt rolig. (Rolig på svenska, då, inte på danska...)
Dikten finns i hennes första samling, "Lys", 1962.

tant Hanneles bokparadis sa...

det är nog att baka en sockerkaka till mor

= kärlek

Bodil Z sa...

Mina ord har inget anspråk på att vara tolkning. Jag bara reagerade på två rader, de här:

men elskede hvad skal der ske
med alle de æg overalt

och så kom jag tillbaka till en tanke som ibland dyker upp i mig. Semplicemente così...

Lennart Erling sa...

Bodil,
det var inte menat som en tolkningstävling heller, jag var bara intresserad av hur andra läser dikten. Och jag vet inte om fler än jag kan uppfatta bilden av de här sköra äggen som man som väldigt rolig...

Lennart Erling sa...

"som man som"... Jag menade "som väldigt rolig"...

Gabrielle Björnstrand sa...

Nu blir jag lite stolt över att jag anade att det var en tidig dikt...

det är fint att känna på sig saker, och det är ju egentligen det man gör när man läser, var och en på sitt sätt.

Ägg är så klart fruktbarhetssymboler, som Bodil tar det. Men också kongruenta med det gamla uttrycket, gå som på ägg, skör som ett ägg, och liknande metaforer som också finns i det danska vardagsspråket: "aeggen i gulvet" till exempel ; )

Da er det gået riktig gaelt!

Gabrielle Björnstrand sa...

Lennart - just nu går ett program i P1 om pessimism (JA! hör jag dig utropa) och optimism (Ja! hojtar jag). Hör det om du har lust. De är redan inne på Schopenhauer. Repris lär väl komma.

Lennart Erling sa...

Intressant - jag tänkte inte på att det finns sådana äggmetaforer. Diktens konkreta ägg - "alle de æg overalt" - blir då en metafor för en metafor. Om det nu är det jag menar. Och om man kan mena det.

Tack för P1-tipset! Får leta upp det på SR Play.

Einar J sa...

Hm, lite trångt i boet med alla de där äggen, hur man än försöker trycka samman dem blir det svårt att få plats.. Jo, visst är den rätt skojig med en underton av allvar!