lördag 12 juni 2010

Idealismens irrvägar: Fallet Sigrid Gillner

Omgiven av olästa, påbörjade och halvlästa böcker har jag nu lyckats nästan sträckläsa en fascinerande bok, Eva F. Dahlgrens "Fallet Sigrid Gillner", som kom 2008.

Nu gör jag det enkelt för mig. Bland de recensioner jag hittat fastnade jag för Fredrik Sjöberg i SvD och Nina Björk i DN. De säger, bättre än vad själv kan formulera, vad jag skulle vilja säga om boken...

Eva F. Dahlgren lyckas i alla fall här, liksom i "Farfar var rasbiolog" (som jag skrivit om här), med konststycket att ge ett levande porträtt av en människa som man utan detta porträtt skulle avfärda som bisarr och obegriplig.

Sigrid Gillner, foto i boken.

12 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag läste boken för något år sedan- den var (som du också säger) mycket svår att släppa... Jag tänkte också under läsningens gång på hur fruktansvärt det hade varit om allt detta samlade material bara hade gått upp i rök.

Lennart Erling sa...

Ja, vem lämnar efter sig ett sådant material?
Dahlgren är formidabelt skicklig på att få oss (och sig själv) att förstå Sigrid Gillner som hon var, på gott och ont. Det är en bok som får en att fundera på hur selektiv, ideologisk blindhet fungerar. På hur de bästa intentioner kan leda en helt fel. Dahlgren är ju återhållsam i sina egna tolkningar och slutsatser, men visst kan man dra paralleller.

Bengt O. sa...

Tack för detta inlägg. Det verkar vara en bok som jag verkligen skulle vilja läsa. Jag ser att recensionerna skrevs 2008, kanske kom även boken då och är väl därför omöjlig att hitta numera. Plats måste ju beredas för Läckberg et co. Men jag skall leta på något antikvariat om jag kan hitta något.

Lennart Erling sa...

Bengt: jag köpte den på Adlibris.se:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185865117

Bokmarknaden är inte helt hopplös...

Bengt O. sa...

Tack för tipset. Nu är det så att Adlibris inte accepterar mina kreditkort eftersom de är sådana där hemska utländska (= skumt). (Ingen kåd har jag heller vilket gör det praktiskt taget omöjligt att tanka bensin i Sverige. Har man dessutom inte passet med sig är det överhuvudtaget omöjligt.) Men jag skall undersöka om det finna alternativa sätt att betala.

Lennart Erling sa...

Bengt:
märkligt, har vi inte "fri rörlighet för varor, tjänster, kapital och personer mellan medlemsländerna" nu för tiden?

Bengt O. sa...

Ja vi kanske inte skulle diskutera EU just i detta sammanhang, men eftersom du frågar: Man skulle tro det. Men t.ex. det Teliapaket som jag köpt för att använda vid mina Stockholmsbesök ger mig inte tillgång till alla "features" som ingår och som jag alltså betalt för eftersom jag inte är folkbokförd i Sverige. Och på SL:s automater är det bara svenska bank- och kreditkort som gäller, se här. Båda dessa exempel är olagliga enligt vad EU:s medborgartjänst meddelat mig men vaddå EU? Dom skall väl inte komma här och bestämma över oss.

Kurt sa...

Det låter som om den skulle påminna endel om Erik Wijks bok om sin far "Allt vi här drömma om"

Bengt O. sa...

Har nu läst boken. Skall läsa om en del avsnitt. Kanske återkommer.

Lennart Erling sa...

Bengt O.:
Det vore mycket intressant att ta del av dina tankar kring boken. Den fick mig att fundera en del. Gillner började ju sin bana exemplariskt. Hur hamnade hon så snett? Hur var förhållandet mellan det svenska folkhemmet och det tyska?

Bengt O.. sa...

Jag har nu skrivit en längre drapa om boken och mina intryck. Se http://www.karlsson.at/forsok/gillner/gillner.htm

Min introduktion på http://www.karlsson.at/default.htm

Lennart Erling sa...

Bengt:
Din text om boken är helt enkelt lysande! Jag ska, när jag hinner, återkomma med kommentarer hos dig.