onsdag 5 maj 2010

På banken

Dessa dagar flyter förbi nästan utan läsning. Några sidor här, några där.

Förra veckan gick jag till kommunbiblioteket för att låna Magnus Florins "Ränderna". Den fanns inte. Jag lånade istället samme författares "Trädgården" (1995) och "Cirkulation" (2001).  Dem har jag läst.

Skriv en realistisk roman om en svensk bankmans liv. Hela hans yrkesliv utspelas på banken, från en blygsam start längst ner i hierarkin, ungefär från tidigt 1900-tal och framåt. Den långsamma karriärvägen, fylld av intressanta interiörer och vardaglig bankdramatik. Belys den tekniska utvecklingen, samhällets utveckling, bank- kreditmarknadens utveckling, kasta rentav in lite bankfilosofi. Och så bankmannens inre liv, hans giftermål och familjebildande, barnen…

Trehundrafemtiofyra sidor. Fylligt berättande, heltäckande, fängslande. En roman.

Ta sedan bort större delen av texten, ja, i stort sett allt utom replikerna. Återstår 154 glesa sidor. Då har du, ungefär, Magnus Florins "Cirkulation".

Den består av repliker, yttranden, notiser. Så här kortfattat kan det vara:

"Elin och jag fick en dotter."

"Elin och jag fick en son."

De som yttrar sig är (förutom berättelsens jag): Direktören, Vaktmästaren, Förste kamrern, Direktionens sekreterare, Första kassakontrollanten, Andra kassakontrollanten, Extra ordinarie kassakontrollanten, Lånekamrern, Huvudkassören, Valvkamrern, Huvudkassörens biträde, Bankinspektören, Lånekamrerns biträde, Huvudkassörens biträde, Säkerhetskamrern, Förvaltningskamrern, Skrivcentralchefen, Skrivcentralens kamrer, Överstäderskan, m fl.

Replikerna och yttrandena handlar hela tiden om förhållandena på banken.

Utvecklingen belyses genom omnämnandet av bl a Bokföringsmaskinen Continental, Sundstrands helautomatiska bokföringsmaskin, präglingsmaskiner av modell Adrema, kalkyleringsmaskiner av märket Monroe, modell MA-Triplex, hålkortssystemet Powers, hålkortsmaskiner av märket Hollorith, elektriska skrivmaskiner med korrigeringstangent, telebank, etc.

En omfattande research måste ligga bakom denna text.

Jag kan kanske rentav peka på en av källorna.

"Den nya styrelsen beslutade att donera medel till skulpturen 'Badande ungdom'." (s. 87)

Jag läser i jubileumsskriften "Varbergs sparbank 1836-1986", Varberg 1986, s. 49:

"Genom donationsmedel kan sparbanken sägas ha del i Bror Marklunds skulptur 'Badande ungdom' på torget framför huvudbyggnaden."

Vad "handlar" då "Cirkulation" om, egentligen? Jag tror inte det är Florins avsikt att skriva en realistisk text, i alla fall. Det mystiska i pengarnas och de ekonomiska värdenas roll? Bankbyråkratin som en allegori över människans roll i samhället? Det absurda i vårt samhälleliga rollspel, i våra yrkesroller? Kanske.

Valvkamrern, t ex, tycks leva ett alldeles eget liv nere i sitt valv:

"Jag gick ned till valvkamrern. Han satt i sitt valv med ryggen mot valvdörren och läste i sina reseskildringar. Jag tror inte att han uppfattade att jag stod där. Jag tror att han sjöng."

Är det då en bra bok? En läsvärd bok? Nej - och ja. Det finns något mekaniskt här, som inte tilltalar mig. En idé som är perfekt utförd. En språkmaskin som i och för sig är snillrikt konstruerad och som rasslar på oklanderligt, men som är just - en maskin.

Å andra sidan är jag inte okänslig för absurditeterna i tillvaron - och i en så strikt regelföljande mänsklig aktivitet som den ekonomiska, i penningcirkulationen, finns det mycket som kan te sig absurt. Och det är en friktionsfri läsning, som just i sin återhållsamhet, i sina lakonismer, öppnar för läsarens eftertanke. Vilket väl är författarens avsikt.

(Fotona: Varbergs sparbank och Badande ungdom)

Inga kommentarer: