tisdag 4 mars 2008

Jag fortsätter anteckna

Helgen ägnades åt rovfågelsafari i Skåne Tranås.
När vi, en blandad skara av erfarna och noviser, stod vid Krageholmssjön försökte få syn på en ruvande havsörnshona i boet lyfte hanen och cirklade över sjön och flög sen rakt över oss. En mäktig syn.
Kungsörn och blå kärrhök såg vi på långt håll och så massor av glador. Totalt sågs mer än 80 fågelarter. Av dem såg jag (novisen) kanske 30. Lärka, tofsvipa, gulsparv hade jag inte sett hemmavid ännu. Det mest spektakulära var en ensam stäppörn, som hittat till Fyledalen.

Sen följde måndag och arbete och tisdag och arbete och jag märker att jag måste hänvisa till bloggrubriken: sporadisk, långsam, trögtänkt...
"Austerlitz" är en fantastisk - och fruktansvärd - läsning.
Austerlitz besöker Terezin - Theresienstadt.
Efter sin resa plågas Austerlitz av ångestattacker. Och han vet nu vad de beror på. Men "reason was powerless against the sense of rejection and annihilation wich I had always suppressed".
Jag läser vidare.

3 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Det var en tidig ruvning. Jag bläddrade i mina fågelböcker och en av dem skrev mars-maj för havsörnens ruvande.

Det är verkligen en mäktig syn att ha en havsörn ovanför huvudet! Och när det nu blivit mindre gifter som drabbar örnarna, och de har återtagit sina gamla revir, kan man uppleva det mitt i Stockholm. Det har hänt mig!

Lennart Erling sa...

Södra Skåne är kontinenten... Allt är tidigare. Speciellt denna "vinter" vi nu har.

Anonym sa...

AAh! Skåne Tranås, denna metropol! Där har jag ätit gott på Brummers krog och även vid gatuköket på väg till Christinehof. Skåne äger..det har jag alltid tyckt. Har några rottrådar i Tomellilla där jag bodde som mycket ung. Rovisar imponerar. Särskilt örnar.