fredag 11 januari 2008

På Chesil Beach

Några ord om Ian McEwans roman "På Chesil Beach", som kom i höstas.
På glasklar prosa får vi följa ett nygift, ungt engelskt par in i en katastrofal bröllopsnatt. Båda är oskulder och detta är det pryda England 1962; vi får redan på de inledande sidorna klart för oss att detta kommer att gå åt helvete. De här människorna är fångna i sin tid och dess konventioner. Brudgummen, Edward, är sprängkåt och bruden, Florence, lider av beröringsskräck (sexuella övergrepp från faderns sida antyds). Under bröllopsnatten rusar bruden från sängen och ner på stranden. Han följer efter, arg och ledsen. De möts på stranden och skildringen av deras oförmåga till kommunikation är plågsam läsning. De skiljs åt och ses aldrig mer.
Sista delen av romanen är en rapsodisk återblick på deras liv och Edward tänker att de där minuterna på stranden bestämde hela hans senare liv.
Men herregud, säger man, så kan det väl inte vara? De kunde väl där på stranden lika gärna ha fått ur sig något, nått fram till varandra, börjat om? Åtminstone så småningom?

Men hur fria är vi egentligen att i varje given situation välja rätt?
Vad som är det rätta valet kan på ett sätt bara ses i ljuset av vad som sedan händer. Och vi handlar alltid utifrån givna villkor, samhälleliga och psykologiska. Vi kan aldrig lyfta oss själva i håret, ur den tid vi lever.
Vi kanske aldrig kan välja fritt? Det finns kanske inte något sådant som den fria viljan? Vi kanske bara kan göra det vi faktiskt gör och ingenting annat. Det hävdar åtminstone filosofen Lars Bergström, i essän "Handlingsfrihet" i "Döden, livet och verkligheten" (Thales, 2005). Denna text har gnagt i mig ett tag. Hans ståndpunkt är orimlig, han har ju fel, men...

Vi måste i alla fall avvisa tron på att vårt liv måste vara sådant det är. Vi lever vårt liv, det lever inte oss. Vi är ansvariga. Vi kan välja. Eller?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är imponerad av dina välskrivna och genomtänkta texter. Jag måste verkligen skärpa mig. Först och främst använda hjärnan på ett bättre sätt och dessutom stavningskontroll, då kan mina texter bli nå't dom med. Tack för din utomordentligt intressanta blogg! Den ger mig all anledning att coola ner, sätta mig att tänka efter före och läsa en och annan bok. Jag vill bara ha lite tid. Lite mer tid, om jag får be? Fast vem ber jag om det? Tiden är ingenting, vi gör den själva, så tänker jag.
Livet drar oss åt ett håll och vi kan streta emot och göra små krumbukter hit och dit. Men obevekligen hamnar vi på samma plats alla samman till slut; Sannagården. Och sen är det inte långt till nästa hållplats.
Innan dess ska man dock ha läst en och annan bok, haft en och annan kärlekstund och druckit det där ljuvligaste vinet som får en att nå salighetens allra högsta höjder. Eller hur? Vi ses och hörs, vetja! Jag länkar min blogg till din...:)

Lennart Erling sa...

Nu är du alldeles för vänlig mot mig och alltför kritisk mot dig själv!
Jag tror att vi båda kan ge mänskligheten något... ;-) - om den bara hittar våra bloggar. För mig är det nog så att jag vill pröva på att skriva ner det där som annars bara kommer och går i skallen på mig... Och om någon till äventyrs skulle tycka att det är läsvärt så är det bara kul.