lördag 23 februari 2008

Vägar, lika goda som någon livsfilosofi

Efter en dag med många bestyr, men också en vandring längs skogsvägar uppe i Dagsås, läser jag Henrys blogg med en underbar bild på en sommargrusväg.
Vilket får mig att gå till hyllan och ta fram en gulnad volym Gunnar Ekelöf: Dikter och läsa:

Det är redan skumt
och åkervägens smala rödskiftande band
försvinner in i dungar, löper ut ur dungar:
Om varje vägkrök ett mysterium
av färgernas och ljusets egenliv
Det är skönt att gå
En gammal gärdsgård är också med
Det är den stund då stenarna tänker som bäst
Det är den stund då denna stora varelse
andas och doftar. Vilka färger i skymningen!
Trädorna lila, stenar i tankfullt skiftande blått
och lövskogen så rik på skiftningar
som vore den sitt eget sus!
Ett gult löv är ännu en dyrbarhet
På ena sidan vägen sädesfält
och på den andra sidan barrskog
och säden gul till röd och i skylarna guldbrun
och den sandröda vägen, jag älskar sådana enkla vägar
bara för gående och för grova fordon efter fromma hästar
Sådana vägar tycks mig lika goda som någon livsfilosofi


Kvällen kommer nu att ägnas åt W.G. Sebalds "Austerlitz", som jag började läsa i går och som inte liknar något jag läst tidigare. Långa, vindlande meningar - det gäller att läsa långsamt. Och texten illustreras av foton. Redan nu, efter 32 sidor, är jag fast.

4 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

" ... den stund då stenarna tänker som bäst" - kan man inte annat än känna ett stilla jubel när man läser en rad som denna?

Anonym sa...

Utsökt...man gläds åt orden. Jag kommer att minnas en liknande formulering .."stenar lever också, fast väldigt långsamt".. men vem som uttryckte detta vet jag inte. Båda andas dock samma "wabisabi" som är min livsluft.

Lennart Erling sa...

Jag har lärt mig något nytt, igen.. "wabisabi"??? Så jag googlade till http://en.wikipedia.org/wiki/Wabi-sabi
och läste:
"a comprehensive Japanese world view or aesthetic centered on the acceptance of transience. The phrase comes from the two words wabi and sabi. The aesthetic is sometimes described as one of beauty that is "imperfect, impermanent, and incomplete""

Sen jag började läsa Ekelöf och särskilt efter att ha läst Carl Olov Sommars biografi har jag en dagdröm om ett liv i stillhet på något ensligt liggande torp en bit in i skogen, där tiden står stilla och där en ugglas hoande i skymningen är en stor händelse...

Zara sa...

Väldigt vackra ord! Jag läser ibland på din blogg när jag hinner. Hittade hit från pappa "Henrys" blogg.