fredag 23 juli 2010

Från och till Stavder

Några bilder från fredagens kustvandring. (Medan jag tänker på Giacomo Leopardi och Vilhelm Ekelund).
Vi gick söderut från hamnen i Stavder, längs den stenigt vackra stranden. Det var ganska lättgånget. Bara vid ett ställe fick vi vika av och ta oss genom slånbärssnår och enbuskar och över en tuvig sankäng.

Det är ingen insmickrande natur. Träden har att anpassa sig efter rådande förhållanden.


Vi stötte på lämningar efter en uråldrig kultur(?)


Efter en och en halv timme kom vi fram till Ringhals och tangerade därmed den nordligaste punkten (bortsett från avspärrat område) av måndagens vandring. Vi gick vägen en bit åt öster, förbi det ominöst surrande kärnkraftverket, sen på småvägar norrut igen mot Stavder, genom ett landskap med vackra betesmarker och sommarstugor, ett sommarlandskap på något sätt (i alla fall i våra ögon) dominerat av 400-kilovoltsledningen.

Posted by Picasa

6 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag tilltalas mycket av det karga landskapet på dina bilder- och... jag måste också säga... nu har du fått mig att lägga boken om Leopardi i min önskelistekorg hos AdLibris....

Lennart Erling sa...

Ett gott val. Jag läser Dahlkvists bok nu, omväxlande med Leopardi och Ekelund och det går mycket långsamt. Men det ska det ju göra.

Hanneles bok-paradis sa...

Inspirerande bilder

det kanske behövs 400-kilovolt för att kunna sitta vid datorn..

Lennart Erling sa...

Hannele: Så är det. Allt har ett pris...

Unknown sa...

Är det Lars Vilks som påbörjat ett nytt verk på stranden?

Lennart Erling sa...

Kerstin:
:-)... ja, vem vet? Mohammed i sten?
- Hmmm... när jag skriver den meningen kommer jag att tänka på den nu aktualiserade iranska rättskipningen och skämtet förlorar sin rolighet..).
Nej, det är nog sommarstugeägare som varit i fatren, snarare