lördag 28 januari 2012

Den boken har jag läst. Väl? Kanske...

I den ytterst långsamma läsningen av Dienstags "Pessimism" är jag nu inne på ett avsnitt som handlar om pessimisters - här närmast Unamuno, Camus och Cioran - tankar om hur man som pessimist ska förhålla sig till det absurda, det meningslösa i tillvaron. Ska man vara aktiv eller inte, ska man delta i samhällslivet eller inte? Där utmärker sig Camus som förespråkare för att aktivt liv, vilket fick mig att plocka fram "Myten om Sisyfos" och "Människans revolt" ur hyllan.


Och jag tänkte: Myten har jag alldeles bestämt läst - det är en klassisk röd Alduspocket från 1966, med förstrykningar (vilket innebär att jag kan snegla över axeln på en läsande yngling...) - men "Människans revolt" - den har jag väl också läst? Väl? Det är ju den som handlar om... eeh. Men utgåvan jag har är en pocket från 2002, som ser alldeles oläst ut... Men jag kan ju ha lånat 1953 års svenska utgåva på biblioteket? Nja... Jag vet inte. Jag minns inte.

3 kommentarer:

Gunnar sa...

Klassiskt omslag. Var det inte Aldus som också (åter)utgav Syntaxupproret? Också minnesvärt.

Kurt sa...

Glädjande nog, så börjar en del förlag åter ge ut böcker med mjuka pärmar av god tekniskt kvalitet (även innehåll).

http://www.youtube.com/watch?v=J5VaSh71M3U

Lennart Erling sa...

Gunnar,
jag har en hel del sextiotalspocket vars limning fortfarande är OK, efter snart femtio år. Och de som finns kvar, efter alla utrensningar, är de verkliga guldklimparna.
Men inte "Syntaxupproret". Om man ska döma av Lbris.se så var det Prisma som gav ut den 1965.

Kurt,
tack för en instruktiv film! Danskt band tycker jag är ett förträffligt format.