tisdag 17 januari 2012

Bland annat därför är jag pessimist

"A pessimist might initially seem like someone who bears the burden of expectation too thoroughly. But in reality the opposite is the case. The pessimist expects nothing - thus he or she is more truly open to every possibility as it presents itself. A pessimist can recognize and delight in the fact that we live in a world of surprises - surprises that can only strike the optimist as accident and mishaps, disturbing as they do a preordered image of the world's continuous improvement. This openness to the music of chance lends to the pessimist an equanimity that might strike an outsider as callous. The optimist, on the other hand, must suffer through a life of disappointment, where a chaotic world constantly disturbs the upward path he feels entitled to tread."


Joshua Foa Dienstag "Pessimism: philosophy, ethic, spirit" (Princeton UP, 2006)

8 kommentarer:

Einar J sa...

Mycket intressant och tänkvärt! Känner mig spontant överens. Definitionen är också befriande fri från alla konnotationer om pessimisten som glädjelös dysterkvist.

Gabrielle Björnstrand sa...

Det där var inte dumt alls - för att komma från en pessimist ; )

Men jag tror ju inte han/du är det, i den stora desillusionerade stilen.

Lennart Erling sa...

Einar,
jag kommer att debutera som författare med "Pessimismen är en realism"... med pseudonymen J. P. Ertras

Gabrielle,
allt jag är är jag i liten stil... ;-)
Skämt åsido så är Dienstags bok väldigt intressant och jag är rädd att jag kommer att låta det synas i bloggen...

Gabrielle Björnstrand sa...

Jamen det verkar ju fint: Jag tycker han har en ton av buddhistisk "pessimism",a.k.a den heliga likgiltigheten.

Björn Nilsson sa...

Min ståndpunkt är som alltid, att är man pessimist så bör utsikten till glada överraskningar öka jämfört med om man går omkring och envisas med att vara optimistisk hela tiden.

Matte sa...

När jag hörde Göran Rosenberg beskriva pessimism i Tankar för dagen i P1 insåg jag att jag är pessimist. Jag har länge vetat att jag i grund och botten är Buddhist, men jag visste inte att det innebär att jag också är pessimist. Det låter inte bra..., men som både Göran och du här på bloggen visar, så är det i grunden en positiv åskådning. Vi förväntar oss det värsta, men hoppas på och gör vad vi kan för att allt ska bli det bästa. Vi är inte depressiva (åtminstone inte nödvändigtvis), utan undviker snarare att vara det genom att förvänta oss det värsta. Vi tycker inte att allt är skit, utan förväntar oss endast att det ska bli det (men hoppas på tvärtom). Skönt att höra att det finns gelikar.

Lennart Erling sa...

Matte:
Pessimister i alla länder - förenen eder!

Matte sa...

Jag uppfattar det som att empirisk vetenskap förenar pessimister. Föreningen ligger i vår grundläggande skepticism, även till våra egna åsikter. Det är också den som öppnar oss för allt som livet har att bjuda på och stimulerar vår nyfikenhet. Vi måste ju ta tillvara alla livets glädjeämnen för att mota hopplösheten i grind. Detta är också, såvitt jag förstår, porten till Buddhism (även om också Buddhism innehåller en del konstigheter, sa pessimisten).