En kommentar från Tobias Dahlkvist igår gjorde Leopardi aktuell igen och kom mig att återvända en stund till Dahlkvists "Förtvivlans filosofi: Vilhelm Ekelund och mottagandet av Giacomo Leopardi i Skandinavien" (Ellerströms, 2010).
Och eftersom jag förstått att det är tillåtet att köra med repriser så kommer här en text från 24 augusti 2010:
"Kvällen är ljus, men vinden sliter därute i träden och tunga regnmoln rusar fram över himlen.
En känsla av höst kommer över mig. Jag försöker samla mig och läser, återigen, Giacomo Leopardis dikt "Ginsten eller Ödemarkens blomma" i Ugo Foscolo & Giacomo Leopardi: I skuggen av cypresser. Dikter i tolkning och med kommentar av Ingvar Björkesson, Alastor press, 2007.
Här några rader och några saker jag tänker när jag läser.
När en koleraepidemi bröt ut i Neapel 1836 bosatte sig Leopardi med sin vän Ranieri och dennes syster i en villa i Torre del Greco, på Vesuvius ödsliga sluttning. Där skrev han också "Ginsten", som kanske kan ses som en sammanfattning av hans syn på människans lott i världen. Denna långa dikt inleds:
Här, på förbrända åsarav fruktansvärda, intetförskonande Vesuviussom inga andra träd och blommor gläder,syns överallt de glesa snår du flockvis,doftande ginst, har utstrött,förnöjd i ödsligheten
Människan borde ta lärdom av ginstens förmåga att uthärda de mest skoningslösa villkor och en säker undergång:
[...] Till dessa nejderborde den komma, vilken hänfört plägarmänniskans villkor prisa, och begrundahur stort en kärleksfull natur bekymrarsig om vår ras. Här kunde han värderaoch mäta kraftfullhetenhos detta släkte som den stränga ammanmed en lätt rörelse, och utan varsel,delvis förgör på några få minuter,och en blott obetydligstarkare rörelse kan lika plötsligtförinta helt och hållet.På dessa stränder ser jagutmålad mänsklighetensstorartade och progressiva framtid.
Leopardi kursiverar den sista raden och hånar illusionerna hos sitt "stolta, stupida sekel", som tror på eviga framsteg och flyr
Sanningen om den kärvalott och de usla villkor oss naturenbeskärde [...]
Men man kan också utläsa ett slags solidaritetstanke hos Leopardi. Om mänskligheten inser naturens grundläggande likgiltighet, lämnar illusionerna och
[...] vågar lyftasin blick emot det ödevi har gemensamt, och med orädd tungasom ej skyr bitter sanningbekänner att vår lott är ond, och mänskansjälv bräcklig, oansenlig
[...] då kommer allt ärbart,hederligt mänskligt samliv,all rättvisa och fromhet att få en annan drivkraft och rot än högmodiga sägner,i vilka redbarheten endast ägeren löslig grund, som alltingdär villfarelsen utgör fundamentet.
Läget är hopplöst på längre sikt, både för individen och släktet, men just denna totala utsatthet kan - borde - utgöra grunden för en solidaritet, ett gemensamt ansvarstagande. Här finns en utopisk, social dimension. I våra dagar av global uppvärmning inte minst i form av ett gemensamt ekologiskt ansvar.
Jag tror inte att man måste vara särskilt pessimistiskt lagd för att inse att vi har långt till den ideologiska omsvängning som krävs."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar