onsdag 4 mars 2009

Korta notiser medan vårsolen skiner

På lunchpromenaden i dag bröt solen fram och vinden kändes plötsligt inte längre så kall. Folk vände ansiktet mot det flödande ljuset och blundade. Alla färger tändes. Tulpanerna lyste i torgstånden. Det finns hopp. Våren är på väg.

Sent i går kväll la jag in de sista uppgifterna om 1700-talets arbetsvandrande hallänningar i min databas. Nu är grundmaterialet klart. Nu återstår bara att skriva en intressant uppsats.
Och, om jag vill ta de 15 högskolepoängen, läsa kurslitteraturen och göra hemtentan.

Dessutom, för alla nostalgiker, har dagens Hallands Nyheter ett underbart bildreportage (länkdöden har slagit till...) om en gammal Caltexmack i Varberg. Dock inte den på Södra vägen, utan den på Kungsgatan.

3 kommentarer:

Bodil Z sa...

Tack Lennart,
synd bara att man inte ser lite mer på bilden...

nostalgiskt
Bodil

Lennart Erling sa...

Om du klickar på Volvobilden under Bildextra så finns där fler bilder. Men det har du kanske sett?
Hmm, jag kanske ska se det som ett framtida projekt att hitta foton från femtiotalets Varberg?

Bodil Z sa...

Nej, jag såg inte det. Jag är lite "långsam" när det gäller sådant.

Gärna sextiotalet också - jag kom inte till Varberg förrän 1963. (Jag är alltså absolut ingen "riktig" varbergare.)