onsdag 16 april 2008

Kolonialismens konsekvenser

Man kan läsa Sebald som en furiös skildrare av den västerländska imperialismens härjningar. Den långa passagen i "Saturnus ringar" om Joseph Conrad, "Mörkrets hjärta" och Belgiens utsugning och folkmord i Kongo mynnar ut i dessa rader:

"Korzeniowski [Conrad], som efter ankomsten till Ostende genast far till Marguerite Poradowska i Bryssel, uppfattar nu konungariket Belgiens huvudstad med dess alltmer bombastiska byggnader som en gravvård rest på en hekatomb av svarta kroppar, och fotgängarna på gatorna tycks honom allesammans gå och bära på den dunkla kongolesiska hemligheten. Faktiskt finns det i Belgien än idag en speciell fulhet, präglad av tiden för den ohämmade utsugningen av Kongokolonin, en fulhet som manifesterar sig i den makabra atmosfären i vissa salonger och en iögonenfallande vanskapthet hos befolkningen och som man sällan träffar på någon annanstans. I varje fall kommer jag mycket väl ihåg att jag vid mitt första besök i Bryssel i december 1964 mötte fler puckelryggar och dårar än annars under ett helt år. "

2 kommentarer:

Anonym sa...

Förlåt ett påpekande, men låter inte den där tiraden väldigt rasistisk?

Lennart Erling sa...

Jo, förvisso! Jag reagerade när jag läste det... Egentligen strider det mot allt som Sebald står för... Kanske just en furiös tirad, en "förlöpning", som man sa förr?