måndag 21 april 2008

Inte ett ord om läsning...

Inte ett ord om läsning idag.
Jag körde ner till Halmstad vid sextiden i kväll, för att gå på krogen och fira en arbetskamrat som går i pension. Jag var trött och en del av mig ville bara stanna hemma och vara ifred.
Men jag körde ner, med en konsert för oboe och orkester av Bach i högtalarna och solen lågt över havet och de nysådda fältens mjuka jordfärger. Norr om Falkenberg slätt, söderut mer kuperat, böljande.
Jag satt där innesluten i musiken och kände hur hjärnvindlingarna långsamt sköljdes rena från skavande tankar. Tröttheten gled undan och ersattes av ett slags meditativt lugn. Jag bara lyssnade och hörde vad jag lyssnade till och inget ovidkommande störde mig.
Jag ville bara fortsätta så, länge, länge.
Men jag parkerade vid Lilla Torg och gick till Fridolfs på Brogatan och det blev en trevlig kväll.

Inga kommentarer: