onsdag 23 april 2008

Medan kastanjen slår ut

Medan kastanjen slår ut ägnar jag dagarna åt förvärvsarbete. Förvisso ett intressant och samhällsnyttigt sådant, men när jag kommer hem till grönskan och koltrastsången känns det som om jag missat något...
Jag ska försöka varva ner nu och läsa några rader i W. G. Sebalds "Vertigo".
Originaltiteln är "Schwindel. Gefühle" - och en känsla av svindel är just vad man får när man läser denna bok.
Den består av fyra delar.
Första delen, "Beyle, or love is a madness most discrete", är ett slags minibiografi över den franske 1800-talsförfattaren Henri Beyle, pseudonymen Stendahl, hans väg från ung soldat i Napoleons armé år 1800 till hans död 1842.
Det mesta kretsar kring Stendahls berömda bok om kärleken, "De l'Amour". (Jag har den i hyllan, oläst, i en översättning utgiven av förlaget Pontes 1986).
Den krassa bakgrunden till kärleksvisdomen är att författaren skaffar sig syfilis på en soldatbordell och ägnar resten av livet åt att uppvakta gifta kvinnor, plågad av syfilisen och de kurer han bekämpar den med, kvicksliver och kaliumjodid.
Texten tycks vara grundad i autentiska källor, men då och då övergår den i uppenbart "icke-autentiska", fiktiva skildringar av upplevelser, tankar och miljöer. Och det handlar, naturligtvis, om minnet och minnenas bedrägliga natur.

Inga kommentarer: