lördag 14 maj 2011

Jag väckte en fjäril

Inte bara en lång, varm sommar ligger framför oss, utan även en lång, kall vinter. 
När jag ägnade mig åt att stapla ved i eftermiddags väckte jag en vacker fjäril, kallad påfågelsöga. 
Mobilfilmen är väl inget mästerverk, men...

För drygt två år sedan hände samma sak. Bilden jag tog då är väldigt vacker. Se den här.


Nu har det börjat regna och jag kan sitta inne och läsa H. G. Wells "The time machine", i en bastant volym, "The complete short stories of H. G. Wells", utgiven av Ernest Benn i London 1966.
Hur det kommer sig ska jag (kanske) återvända till.


Posted by Picasa

7 kommentarer:

Einar J sa...

Blinkningar mot ljuset från påfågelögat. Vackert!

Lennart Erling sa...

Nu ser man ju inte så mycket av det intrikata mönstret i blinkningarna. Men på den gamla bilden desto mer. Om jag vore zoolog kanske jag kunde svara på varför i all världen fjärilen har denna färgprakt...
Och, vad heter det egentligen:
Jag såg en påfågelsögafjäril.
Jag såg en påfågelsögefjäril?

northofsweden sa...

Men nu tror jag att jag dånar!
Wells är väl ... science fiction?

Lennart Erling sa...

Lena, än är undrens tid inte förbi...
Eller, att jag läser Wells beror på en ingivelse, ett samband mellan Giacomo Leopardi, H G Wells och Lars Gustafsson som plötsligt dök upp i skallen på mig häromdan.

Einar J sa...

Jag tror att det ska heta påfågelögafjäril, om man vill betona att det är fjärilen man avser, men själv tycker jag det räcker med påfågelöga och hoppas att sammanhanget klargör saken. Min gissning är att fjärilens färgprakt i form av ett par stora ögon är en skyddsdräkt som är till för att avskräcka påfåglar och andra fåglar från att knipa den som mellanmål.

Kurt sa...

Påfågelögat använder inte bara de färggranna vingarna för att skrämma fåglar. Den kan också frambringa ett ljud genom att gnida vingarna, och svenska forskare har med IR-kameror visat att påfågelsöga på det sättet kan skrämma möss som annars är allvarliga predatorer av övervintrande fjärilar.

http://dx.doi.org/10.1016/j.anbehav.2010.12.012

Lennart Erling sa...

Kurt,
tack för länk till artikel. Jag läste inte artikeln, men såg på de bifogade filmerna. Fascinerande med mössen som skrämdes iväg av ljudet. Men i den tredje av filmerna käkar musen upp fjärilen.