tisdag 18 maj 2010

Ännu en vandring


I söndags eftermiddag gjorde vi en vandring som kanske kommer att ingå i serien Rekommenderade halländska vandringar.


Vi parkerade i vägskälet ovanför S i Slättagärde och gick sedan den fina grusvägen längs Älvasjöns strand, genom fårbeten, och kom ut på vägen förbi gården Älvasjöslätt. Strax efter torpgrunden tog vi den branta skogsvägen upp på Äskeåsarna och orienterade oss sedan med GPS:ens hjälp över kalhygget på toppen till ett vattendrag som vi följde och genom omväxlande gran- och bokskog ner till vägen vid Björkasjö.


Sedan asfaltsvägen västerut förbi Skogshagen och Mjällsjön fram till vägskälet, där vi tog av mot Stegared. Just före det andra av Stegaredsinhusen (till skillnad mot det första ganska förfallet) gick vi in till vänster längs en gärdesväg över en vall och in i skogen vid ett väl befäst älgtorn. Fortsatte uppåt fram till grinden till en inhägnad, totalt misslyckad, tallplantering. Höll till höger om stängslet, med en djup bäckravin mellan oss och den branta Hiaklitten. En kort bit genom granskog och så ut på en fin betesmark mitt i skogen.

Där möttes vi av markägaren som kom körande i ett fyrhjulsdrivet fordon. Vi pratade en stund om vildsvinens framfart, hur de hade plöjt upp grässvålen.

Vidare skogsvägen förbi Byaberget. Vi kunde inte låta bli att göra en avstickare och gå fram och tillbaka igen för att se på mossen.

Vi genade genom gles granskog ner till Älvsjöns strand igen och så tillbaka till bilen.

Sträckan är ca 12 km, som vi med pauser och fika avverkade på 3,5 timmar.

9 kommentarer:

Hedda Snille sa...

Jag får hemlängtan! Eller längtan till Halland, om man nu ska vara fullständigt korrekt. Och jag kommer vara den första att hänga med nosen över Rekommenderade halländska vandringar!

Lennart Erling sa...

Jag förstår dig. Halland har allt. Och, hm.., jag får kanske göra allvar av det här med Rekommenderade...
Men vill du inte bidra själv? Det finns ju en del i dina Memoarer...

Gunnar sa...

"Mjällsjön"... Lake Dandruff.

Lennart Erling sa...

Gunnar: (skrattar) Så roliga är vi i Halland! (skrattar)
Nästan som i Göteborg.
Kul förresten att du använde uttrycket "exter", det glömde jag att kommentera. Det var längesen man hörde och använde det. Men det var (är?) gängse i Halland också.

Hedda Snille sa...

Det låter som ett klokt initiativ! Att göra allvar av en sådan skrift. Det vore synnerligen hedrande att få bidra med en liten bild eller två, eller varför inte en hel vandring om jag nu lyckas med konststycket att inte gå vilse och förirra mig alltför långt ut i markerna. Tills dess ska jag hålla utkik efter eventuella kvarlämnade tecken ute på de turer som har förevigats här på den mellanhalländska vandringsbloggen.

Lennart Erling sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lennart Erling sa...

Hedda,
jag tänkte på en webb-Rekommenderade halländska vandringar...
Jag har sett en del bloggar med gästinlägg. Du är välkommen med en vandringsrapport här...

Hedda Snille sa...

Ja jag förstår ju detta. Titeln lät dock så rustik, som något i skrift. Jag är ju som bekant efter i tiden, kan inte ens befatta mig med gps, enbart papperskartor...

Lennart Erling sa...

Hedda,
jag ser fram emot din första vandringsrapport, baserad på papperskarta, men gjord i elektronisk form...