onsdag 7 oktober 2009

" nostalgin är lyckans skugga "

Om man som jag läser en del och dessutom ibland försöker uttrycka sig i skrift, då stöter man ibland på formuleringar som man önskar att man själv hade kommit på.

Den alltid läsvärde kulturjournalisten Carl Erland Andersson skrev nyligen i en krönika att vi sällan tänker på att vi har roligt och är lyckliga i livet just när vi är det. Vi är upptagna med att ha roligt och vara lyckliga och tiden går fort.

Utifrån egna erfarenheter och med referenser till Lars Gustafsson och Joseph Heller skriver han:
"Just när man har roligt är man så upptagen av det att man inte förstår att man har roligt. Hur har jag det nu? Fråga mig om fem år. [ ... ] Det är aldrig bra; det var bra. Eller dåligt. Bedömningarna, insikterna och sanningarna kommer efteråt. Ibland försent."
Och:
"Vilket naturligtvis är det sorgsna i allt detta, att nostalgin är lyckans skugga."
En underbar formulering: "...att nostalgin är lyckans skugga."

Igår stötte jag ihop med Carl Erland och frågade lite spydigt vem han knyckt formuleringen ifrån. Men han förnekade stöld och kunde inte heller minnas om han snappat upp den någonstans.

Idag googlade jag på frasen. Svar: Inga resultat hittades för "nostalgin är lyckans skugga".

Jag är avundsjuk.

4 kommentarer:

Lena/northofsweden sa...

Om du träffar Carl Erland igen måste du hälsa: Det var en fantastisk formulering.

Lennart Erling sa...

Det ska jag göra! Vi träffas då och då. Och jag håller med dig...

Lena/northofsweden sa...

Jag kommer nog att sno den ...
;-)

Lennart Erling sa...

Jag ska varna Carl Erland...