lördag 7 augusti 2010

Jag läser Leopardi

Lördag kväll. Solen går ner i brandglöd strax efter nio. Vindstilla, ännu ljumt. Jag sitter ute. Jag läser Leopardi. Det är starkt, det är kärvt, det är mycket bra.

Giacomo Leopardi: Kör av döda.

Till dig, o död, som ensam evigt varar
allt skapat återvänder;
i dig finner vår nakna
natur till sist sin vila,
ej lycklig, men befriad
ifrån uråldrig plåga. Nattens mörker
höljer förvirrat minne
och alla tunga tankar;
till hopp och längtan har den ofruktbara
anden ej krafter mera:
nu är den löst från oro och från fruktan,
och tidsåldrarnas tomma
flykt får den ej att ledas.
Vi levt en gång; och liksom det i själen
hos dibarnet kan irra
en oklar erinring om hemska drömmar
och vålnader som skrämde,
dröjer hos oss en hågkomst
av livet som var vårt, men i det minnet
ryms ingen skräck. Vad var vi?
Vad var det för en smärtsam
punkt som vi liv benämnde?
Hemlighetsfullt och sällsamt
ter sig numera detta för vår tanke,
på samma sätt som döden,
den obekanta, framstår för de andra
som ännu lever. Så som den i livet
flytt döden, flyr vår nakna
natur nu livets flamma,
ej lycklig, men befriad;
ty salighet har ödet
förvägrat både levande och döda.

i: Ugo Foscolo & Giacomo Leopardi: I skuggen av cypresser. Dikter i tolkning och med kommentar av Ingvar Björkesson. Förord av Anders Cullhed. Alastor press, 2007.



2 kommentarer:

Ingrid sa...

Tack för att du delar med dig av detta vackra, starka och mycket tänkvärda.

Lennart Erling sa...

Tack för att du läser! - och kommenterar. Leopardi delar jag gärna med mig av. Han är en av de där rösterna som talar direkt till mig, som om tiden inte fanns.