fredag 31 december 2010

Årets sista dag

Strax efter åtta i morse gick solen upp, denna årets sista dag. Ännu en dag av ledighetens lugna morgnar. Med rutiner som nästan är ritualer, med åren värdefullare än guld.
Vid frukosten läser jag en vad jag kan förstå initierad historisk exposé över den (kanske alltid) aktuella "bestsellerismens" elände, i OLM - Ordfronts litterära magasin, december 2010, och Jan-Erik Pettersson citerar Henry Fieldings klagan över att:
"Pappersförsäljare, vanligtvis kallade bokhandlare, anställer gesäller utan kvalifikationer, snille eller lärdom för att producera låghaltiga skrivprodukter vilka jagar den goda och seriösa litteraturen på flykten."
Artikeln avslutas:
"Kanske måste branschen ställa in sig på ett stort skifte liknande 1700-talets. Man kan tänka sig att mediekoncernernas förlag i framtiden blir inrättningar för att produktutveckla "story content", fiktionsvärldar gångbara i en uppsjö av olika medieformer och plattformar - filmer, TV-serier, dataspel och sociala medier på nätet. I andra änden återuppstår bokmarknaden för eliten, smala böcker, fina böcker, dyra böcker för samlare."
Jag frågar mig: är vi inte redan där?

Jag frågar mig också: varför måste de smala böckerna vara fina (så att?) de blir dyra? Det är inte fel att en bok är vackert gjord, men det är inte nödvändigt. Texten är det väsentliga. Och jag frågar mig också: hur länge kommer den tryckta boken att finnas kvar? När trängs den undan av ljudböcker och olika andra elektroniska format? Det enda som är säkert är att förändringar kommer att ske. Vi har haft tryckta böcker i femhundra år, kanske bara tvåhundra i mer spridd omfattning. Hur ser det ut om ytterligare tvåhundra eller femhundra år? Kommer den tysta läsningen av texter, som jag tror har varit och är av avgörande betydelse för.... allt, att försvinna? Och vad händer då?

Det får jag som väl är inte veta. Men jag vill gärna leva med mina böcker några år till.

Och därmed formulerade jag de sista frågorna för det här året. Gott nytt år!
Posted by Picasa

3 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Gott nytt år, samt en fundering: kan inte läsplattor vara det medium som gör att "smala" böcker med ens blir breda igen? Med hjälp av filer som kan tas upp över hela världen kan det som i pappersåldern är en föga känd bok med upplaga på några hundra exemplar kanske tiodubbla sig och bli global i stället för lokal. Detta medan vi gamlingar får nöja oss med de befintliga travar av gamla tryckta böcker som vi ändå aldrig hinner ta oss igenom.

Lennart Erling sa...

Detsamma, jo redan idag finns mycket att läsa elektroniskt. Vad som kanske kommer att saknas i framtiden är läsare.

Björn Nilsson sa...

Ett mäklaruttalande lär lyda: "Det finns en idiot för varje hus." Kanske detta är en sanning som gäller för varje bok också?