lördag 11 september 2010

Är vi teknologins fångar?

En morgon kom det ena sträcket med gäss efter det andra flygande över huset, på väg ner till havet. Jag räknade till minst trettio sträck.
Hösten har börjat pensla sina färger i en alltmer djup grönska, som svartnar allt tidigare om kvällen.
Jag är en mer långsam läsare och tänker trögare än vanligt, så det får bli långt mellan inläggen.


Det var ett tag sedan jag läste Nicholas Carrs "The shallows". Det blev inte av att jag skrev något om boken. Och nu när jag läst vad andra skrivit om den tror jag inte att jag kan tillföra så mycket. Jag kan bara upprepa att jag tror att Carr i stort sett har rätt.
Större delen av nätet är ett otåligt, snuttifierat, hetsigt och rastlöst medium som gör oss ytliga, om vi inte ser upp och om vi inte använder det med förnuft.
Vi måste inse textens överlägsenhet och att det krävs långa, intellektuellt krävande texter för att återge komplicerade tankar och resonemang. Texten behöver naturligtvis inte vara tryckt på papper, elektronisk lagring är fantastisk. Om man sen kan läsa långa texter i elektronisk form eller inte är kanske en generationsfråga. Jag kan det inte.

Jag vill bara peka på en tanke som Carr tar upp i ett av sina kapitel.

All teknologi som människan uppfinner för att förstärka och förbättra sin förmåga att hantera och påverka sin omvärld gör också någonting med den medfödda, naturliga förmågan som den förstärker och förbättrar.
"Even as our technologies become extensions of ourselves, we become extensions of our technologies."
Carr anknyter till Marshall McLuhan som, i "Understanding media", menade att ett förstärkande verktyg försvagar ("numb") den naturliga kroppsliga förmåga som det förstärker.

Den mekaniska vävstolen gjorde handvävarens kunskap om material och teknik obsolet. Det mekaniserade jordbruket avlägsnade jordbrukaren från jorden.

Kanske är Internet en mer omvälvande förändring än någon tidigare, eftersom det är en förändring som rör våra mentala förmågor.
"The price we pay to assume technology's power is alienation. The toll can be particularly high with our intellectual technologies. The tools of the mind amplify and in turn numb the most intimate, the most human, of our most natural capacities - those for reason, perception, memory, emotion."
Kunskap i kroppen ersätts av kunskap utanför kroppen. Förlusten ersätts av, i bästa fall, god förmåga att snabbt hitta information i externt lagrade minnen som vi sedan kan tillgodogöra oss.
Men våra verktyg för att återfinna lagrad information påverkar genom sina funktioner vad vi hittar. Googles algoritmer styr oss.
Och kan vi rätt bedöma betydelsen av vad vi hittar utan att att ha den bedömningsförmåga som bara egna kunskaper och erfarenheter ger? Jag tror inte det.

Jag menar inte att teknologisk utveckling är av ondo. Tvärtom är jag som de flesta andra tacksam för att den teknologisk utvecklingen givit oss ett bekvämare liv.
Men det är nyttigt och nödvändigt att hålla denna tanke i huvudet: all teknologisk förstärkning av mänsklig förmåga kan samtidigt innebära något negativt.

För att ta ett ominöst exempel: de förarlösa plan, "Predator drones", som USA använder i sitt krig mot terrorismen. Den operatör som sitter i en bekväm stol någonstans i USA och styr planet med en joystick och låter det avfyra en missil mot misstänkta terrorister i en by i Afghanistan - som ibland visa sig vara ett bröllopsfölje - vad gör denna tekniska förlängning av operatörens förmåga att utföra handlingar med hans uppfattning av handlingens moraliska aspekter? Skiljer sig hans deltagande i ett blodigt krig från hans datorspelande hemma?

Posted by Picasa

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag delar din oro inför framtiden. Nicholas Carr's bok har jag inte läst men det borde jag kanske göra. När det ska gå snabbt kan det inte bli så djupt... och "tiderna" är onekligen snabba numera. Dessutom kan den moderna teknologin stjäla väldigt mycket tid (inte bara underlätta)- informationsflödet är gigantiskt och alla dessa nymodigheter (ja, jag kallar dem så) twitter, facebook- etc etc- om man inte aktar sig... ja, då blir man sittande i stället för att gå ut och se världen med egna ögon.

Lennart Erling sa...

Det är en fascinerande och inte så lite oroande tanke, det där att vår teknologiska förstärkningar av naturliga förmågor gör att vi både vinner och förlorar. Jag tänker på det när vi är ute och vandrar. Vilken kunskap om landskapet, om dess innehåll, om avstånd och höjdförhållande ger det att gå - och att rusa fram i bil på en rak och slät väg? Och om Carr har rätt så innebär Internet en ännu mer radikal förändring.

Björn Nilsson sa...

McLuhan förtjänar att studeras igen. Han var tidigt ute med att förstå hur elektroniken fullständigt kommer att vända upp och ned på våra samhällen - på gott och ont. Som han formulerar det så knyter elektroniken ihop våra centrala nervsystem tvärs över hela jordklotet och återupprättar "byn" men nu som "den globala byn". Det blir en oerhört omskakande upplevelse, åtminstone för oss som kommer från "fördatorisk" tid. Kanske därför som galenskapen verkar tillta i vår tid, även bland folk som borde veta bättre.