söndag 23 juni 2013

Hvad är en tourist

Fortsatt midsommarhelg. Regn. Regnskur. Lite uppehåll och så ännu mer regn. Grönt och vackert, men blött, blött. Plockar och rensar inne. Monterar den nya grillen. Tresidig sprängskiss med monteringsanvisningar. Allt mycket exakt. Inte en skruv för mycket.


Väntar på beställda böcker, men läser då och då i en vacker liten volym, Carl Jonas Love Almqvist: "Hvad är en tourist - Brev och korrespondenser från en utrikes resa", med inledning och kommentarer utgivna av Kurt Aspelin, Akademiförlaget - Gumperts, 1961. Ett antikvariatsfynd i bokhyllan som jag inte kan minnas att jag bläddrat i tidigare.

Boken består av brev till familjen och tidningskorrespondenser under en resa till och vistelse i Paris och London juli 1840 till februari 1841. Här "stiger verklighetsiakttagaren Almqvist fram i helfigur. Han är ute för att upptäcka, kartlägga och förmedla upplevelser som är honom helt nya", skriver Aspelin. Och så långt jag läst kan jag bara hålla med. Det är ett sant nöje att följa Almqvist på färden.


















Som när han inledningsvis passerar genom Halland.

"Nu ville omsider händelsen, att den ångbåt jag påräknat från Göteborg till Köpenhamn den veckan fått förhinder alldeles; så att jag slutligen beslöt att åka landvägen till Malmö. Denna lilla resa ångrar jag alls icke, ty jag fick se åtskilligt af Halland, som var för innerligt täckt. Likväl råkade jag illa ut i städerna, emedan jag öfverallt träffade bekanta, som ville behålla mig minst 8 dagar. [ ... ] I Halmstad gick det likväl ej bättre, än att jag måste förnöta en hel förmiddag under frukost och Champagnedrickande hos en af mina äldsta Kantslivänner, Räntmästaren Ferdinand Stockenberg, som du bra mycket skulle hålla af, Maria, en så ungdomlig och frisk natur är han. [ ... ] Midt på färjan öfver Nissa-ån (ty bron lagas som bäst), tog han mig i famn, kysste mig och skrek, så att det hördes till begge stränderna. Ach, hvarmed skall jag kunna belöna honom? Honom, liksom alla, med intet!"

7 kommentarer:

Gabrielle Björnstrand sa...

Han är nästan alltid superpositiv mot de flesta han möter.
Men han är ju på väg; så det handlar mest om till intet förpliktigande möten. Såna är lättare. Turist även som medmänniska liksom.
Men att man ska akta sig för folk som vill behålla en mer än 8 dagar kan jag hålla med om.

Och du vet hur mycket jag gillar Almqvist. Jag är också gärna turist. Även hemma.

Hanneles bokparadis sa...

verkar vara intressant bok

Lennart Erling sa...

Gabi:
Jo, så är det nog. Jag gillar förstås omdömet om Halland i juli...

Hannele:
Absolut läsvärd!

Bodil Z sa...

Att resa med färja över Nissan låter också som något särskilt.

Kurt sa...

Francesco Petrarca har kallats den förste turisten, efter sin bestigning av Mont Ventoux 1336. För några år sedan skrev författaren och filosofen Fredrik Lång essäsamlingen "Vägen, vandringen och livet", där han bla beskriver sin egen bestigning av Mont Ventoux (men han beskriver också flera andra vandringar).

Lennart Erling sa...

Bodil:
Det kan inte ha varit någon äventyrlig överfart. Vi nuvarande Slottsbron handlar det om 80 meter...

Kurt:
Tack för lästips från din finlandssvenska(?) horisont! Den boken ska jag kika på.

Bodil Z sa...

Jag tycker om att korsa floder med båt. Jag tänker nu på alla möjliga flodöverfärder jag gjort, över Donau någonstans i Ungern, över Oder vid Połęcko i Polen...