onsdag 21 november 2012

Något om vad jag gör, eller försummar att göra...

Något om vad jag gör, eller försummar att göra...

Jag såg på Babel i söndags, mest för intervjun med P. D. James. Men där satt också Göran Greider och varnade för litteraturmissbruk, för att man använder böcker och läsning som en flykt från verkligheten, som en drog. Och visst ligger det något i det.

Vem vill inte fly från verkligheten och in i fiktion efter att ha lyssnat på Dagens eko på morgonen?

Det jag just nu läser, Nina Björks "Lyckliga i alla sina dagar" och Zygmunt Baumans "Collateral damage", kan dock knappast klassificeras som verklighetsflykt. Kanske är det därför som läsningen blir hackig, avbruten och långsam? Jag kommer ständigt på mig själv med att göra andra saker, när jag normalt sett skulle ha läst. Höstmörker brukar betyda mer läsning, men inte denna höst.

Dessa böcker handlar båda om vad nutidens kapitalistiska samhälle gör med oss människor, om hur allt och alla sugs in i virveln av profithunger, hur allt och alla görs till varor, hur allt handlar om sälja och säljas, om köpa och köpas, från jordens råvaror till mänskliga relationer.

Björk skriver med ett vardagligt, direkt tilltal, Bauman i sin vanliga, mer snåriga stil. När jag läst klart och när dimman i skallen lättat hoppas jag att jag kan skriva några rader här.



2 kommentarer:

Kurt sa...

Om det man läser inte lämnar några bestående minnen, om man kanske en vecka senare ens minns vilken bok man läste så handlar det om verklighetsflykt. Men sedan är det väl inte fel med lite verklighetsflykt ibland heller.

Lennart Erling sa...

Kurt,
för mig handlar det om grader av glömska, och då i så fall alltså om grader av verklighetsflykt.
Vem vet, kanske hela livet är en verklighetsflykt? Läsandet som ett ständigt sökande av något annat än det som är. Tja...