lördag 24 november 2012

En köpfri dag

I dag var det En köpfri dag.
Jag hade inga som helst problem med att avstå från alla inköp.

Istället ägnades denna gråmulna lördag åt att ta det lugnt, åt att städa lite, åt att köra in ved och så på eftermiddagen -  fyra kilometer rask stavgång på en motionsslinga.

Konsumtion är nu inte min starka sida. Än mindre "shopping" - detta förfärliga ord.

När jag bytte om till arbetskläder för vedjobbet innebar det att jag drog på mig urtvättade, färgfläckade och något trasiga jeans, en fleecetröja inköpt för femton år sen, en sliten träningsoverallsjacka och en gammal keps med fransig skärm.
Jag tycker om att slita ut kläder, att använda dem så länge de fyller sin funktion. Att inte byta ut dem för att modet ändrats, eller bara för att jag vill ha något nytt.
Åtminstone när det gäller vad jag har på mig hemma följer jag den intentionen. Det är en av många fördelar med att bo på landet.
Men eftersom jag har ett jobb i offentlig miljö vill jag där inte sticka ut alltför mycket, utan anpassar mig, i alla fall nödtorftigt.

Dessa intressanta rader är istället för att jag skriver något om Nina Björks "Lyckliga i alla sina dagar". Jag är för lat. Men de tangerar i alla fall ämnet för den boken.

6 kommentarer:

Bengt O. sa...

Oj då! Tur att jag inte visste något om den köpfria dagen. Merkur hade 25 % rabatt på all öl - två flak innebar alltså 12 gratis Carlsberg.

(Butikskedjan ifråga har varje vecka stora rabattaktioner. Men 25 % - det kan väl bara innebära att man tar ut överpriser övriga dagar?)

Lennart Erling sa...

Bengt O,
det finns naturligtvis undantag! Även av typen nödsituationer - om vi t ex inte hade haft ett lämpligt vin hemma till rödingen i kväll, så...

Gunnar sa...

Jag köpte en begagnad - förlåt "vintage" - jeansjacka idag. Som dessutom hade damknäppning. Är vintage dam tillåtet?

Lennart Erling sa...

Recycling, crossdressing... helt rätt!

Gabrielle Björnstrand sa...

Och jag köpte två Lindts chokladkakor för 39 kronor. Som hittat. Finns inte godare, särskilt de med jordgubb i. Men vid detta och middagsmaten nöjer sig: Dagens Konsument.

Lennart Erling sa...

Gabrielle,
ställd inför din bekännelse kan jag bara ge absolution - choklad tillhör det livsnödvändiga... ;-)