tisdag 27 april 2010

GPS-karta, för Hedda och andra

Så här ser söndagens vandring ut i gps:en. (Klicka för lite större bilder). Start vid Nackhestugan, norrut, förbi Ottersjö, över Sjölid mellan Stegasjön och Skärssjön, sen högervarv och tillbaka igen.

Jag överdrev kanske lite när jag kallade det orienteringskarta, men Friluftskartan Pro, v.2 har mer information än topografiska kartan, som vegetationstyper i färg . Och inzoomningsmöjligheter finns. Här passagen över Sjölid.

Och så detta att du ser din egen position på kartan. Inte dumt.

2 kommentarer:

Kurt sa...

Nu antar jag att du hade en handhållen GPS med dig? Annars kan ju en enkel GPS tracker också vara ett alternativ, om man bara efteråt vill se rutten. Priset på dem har sjunkit ordenligt, och de är ju också bra om man vill t ex vill logga vart foton är tagna.

Lennart Erling sa...

Jo, en Garmin Oregon 300. Jag tvekade länge, man klarar sig väl med vanlig karta, men det här är verkligen fascinerande. Och då och då hamnar man (jag) ju helt fel...