fredag 13 november 2009

Texten och jag

Mörker och regn.
Efter att ha läst Klas Östergrens "Den sista cigarretten" och Terry Eagletons "The mening of life - a very short introduction" och grunnat på vad jag ska skriva om dem och kommit fram till "bra" respektive "intressant" och inte förmått mer, så finns det bara en sak att göra.
Jag lägger ved i pannan, känner på elementen, lyssnar på regnet i stuprören och slår mig sen ner med en av de många olästa, Italo Svevos "Zenos bekännelser", och jag börjar läsa och önskar att jag kunde sitta så här, inne i värme och ljus och med mörker och regn utanför och timmarna skulle gå, långsamma, tysta och det enda som existerade var texten och jag.

2 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Går det inte att lägga veck i pannan också?

För att pigga upp sig under grå dagar kan ett tips vara att läsa Falstaff, fakir "Falstaff fakirsVitterlek". En tjock bok kompletterad med bra teckningar av Poul Ströyer. "Ett svårskött pastorat" går också bra. Dessvärre har jag städat i bokhyllorna så jag vet inte var de finns förrän jag uppdaterat min boklista.

Lennart Erling sa...

"...lägga veck i pannan.. " :-) (eller LOL, som det väl uttrycks numera?) Där finns redan en del rynkor och veck...
Och jo, humoristiska böcker är ett bra knep. Jag har läst lite av Wodehouse, Jeeves och Wooster-serien. Och TV-serien har jag på dåliga VHS. Funderar på att köpa den på DVD. Falstaff Fakir ska jag prova. Tack för tipset!