torsdag 28 april 2022

Notis

Jag kan nämna mycket som gör mig glad just nu. Den första vårvärmen. Lönnarnas milt gröna färg. Kastanjen som fäller ut sina blad. Maskrosorna i gräsmattan. Muggen med kaffe i solen vid växthusväggen. Att ligga på knä och rensa i kryddlandet. Stararna, sädesärlorna, lärkorna över nysådda åkrar. Fjärilarna. Humlorna. Vildtulpanerna som plötsligt växer på ett nytt ställe. Vildbiet som samlar nektar. 
Men, som Gabrielle skriver - "genom alltihop finns en summerton av annan art; den tragiska tonen från Ukraina." I varje nyhetssändning den obevekliga verkligheten. Mördarnas tomma ansikten, deras iskalla ljugande. Men också det ukrainska motståndets ofattbara mod. 





3 kommentarer:

Gunnel K sa...

Jag kan nämna något som gör mig glad: jag har upptäckt E T A Hoffmanns noveller! Gunnel.

Lennart Erling sa...

Hej Gunnel! Jag måste erkänna att av E T A Hoffmann har jag inte läst en rad. Ännu en av luckorna i min beläsenhet...

Gunnel K sa...

Jag har också luckor i min beläsenhet, stora sådana.. Främst handlar det om luckor i vår svenska kanon och om luckor i nutida litteratur, skriven under 2000-talet (gillar 1800-talet och bakåt)..