tisdag 29 december 2020

För en pensionär finns inga mellandagar

Mellandagar, heter det. Men för en pensionär finns inga mellandagar, inga semesterdagar att ta ut för att maximera ledigheten mellan helgdagar. Alla dagar är lediga dagar. Alla dagar är en värdefull gåva, så försöker jag tänka. Konsten är att ta tillvara dem.


Nu är det tisdag eftermiddag och mörkret är kompakt utanför fönstren. Kanske att det var ljust lite längre idag, trots regnet. Vi hann gå en rejäl runda innan det tog i ordentligt. 

Julfirandet har varit annorlunda här, som för de flesta. Vi samlades alla mitt på dagen på julafton för korvgrillning i trädgården. Det blev lyckat, trots gråväder och kyla.

Nu skyndar sig årets sista dagar mot det nya året. 

Jag har läst ett par deckare, i väntan på några beställda böcker. Och så har slumpen lett mig till Erich Auerbachs "Mimesis - verklighetsframställningen i den västerländska litteraturen", pocketutgåva från 1999, 600 sidor i minimal typografi. På försättsbladet finns ett "Grattis på 55-årsdagen!" från sönerna. Boken ser oläst ut och mycket riktigt har jag bara läst den avslutande essän, "Den bruna strumpan", om Virginia Woolfs "Till fyren". 

Nu läser jag den inledande essän, "Odysseus ärr", där Auerbach, utifrån episoden i "Odysseus" där den gamla trotjänarinnan Eurykleia tvättar den återkomne Odysseus fötter och då känner igen honom genom det ärr på benet som ett vildsvin givit honom i unga år, jämför den homeriska stilen, sättet att framställa verkligheten, med de gammaltestamentliga bibliska berättelserna.

"De båda motsatta stilarna utgör grundtyper: Den ena återger fenomenen utförligt beskrivna, jämnt belysta, förbundna utan luckor, fritt utsagda, i förgrunden, entydiga, men ger inte mycket av historisk utveckling och mänsklig problematik. Den andra utarbetar somt, mörklägger annat, återger lösryckta delar,  låter det outsagda verka suggestivt, är bakgrundsdiger, mångtydig och i behov av tolkning, gör anspråk på att skildra världshistorien, utbildar föreställningen om en historisk utveckling och fördjupar problematiken."

Att läsa och lära är ett sätt att ta tillvara dagarna. 

För övrigt önskar jag redan nu dig som läser det här ett gott nytt år!






9 kommentarer:

Sara Pepparkaka sa...

Gott nytt år till dig med!

Lennart Erling sa...

Tack Sara!

Hanneles bokparadis sa...

Gott nytt år, får bläddra fram till Den bruna strumpan

Emil sa...

Gott nytt år Lennart!

Lennart Erling sa...

Tack Hannele! Tack Emil!

Gabrielle Björnstrand sa...

Det är en fullständigt underbar bok, en av de allra bästa i kurslitteraturen jag hade i litt.vet. Få littvetare skriver som han, men jag gillar även Harold Bloom. Glad att du påminde mig, jag har honom i hyllan, inbunden till och med. Ska absolut roa mig med detta i dagarna, dagarna.
Gott nytt år till dig - roligt att du finns här. (Minns att jag älskade just essän om Till Fyren särskilt, liksom den om Homeros, men det kan bero på att jag glömt de andra, på 18 år.)

Lennart Erling sa...

Gabrielle, om man kom ihåg allt man läst skulle det handla om encyklopediska dimensioner...

Einar J sa...

Gott Nytt År!

Lennart Erling sa...

Detsamma, Einar!