Visar inlägg med etikett Skåne. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Skåne. Visa alla inlägg

söndag 22 augusti 2010

Det är något fel här

"Our use of the Net will only grow, and its impact on us will only strengthen, as it becomes ever more present in our lives", spår Nicholas Carr i "The shallows".
Hemkommen från några dagar av stilla liv i Skåne, med vandring längs stränder,
blomskådning, god mat och dryck

tillbringar jag åtskillig tid med att komma ifatt på nätet.
Till slut orkar jag bara läsa några sidor.
Det är något fel här.

Posted by Picasa

söndag 5 oktober 2008

Skånsk resa

Bloggen ligger nere på grund av en liten höstsemester i Skåne.
Efter några fina dagar hos vänner i Malmö körde vi i dag genom ett regnigt och blåsigt Österlen till Simrishamn. Till tröst blir det en bättre middag i kväll hos Mårten Byckare på Storgatan.
Och i morgon, när solen återvänder, åker vi till Stenshuvuds nationalpark.
Några ord och bilder från Malmö kommer så småningom.

tisdag 4 mars 2008

Jag fortsätter anteckna

Helgen ägnades åt rovfågelsafari i Skåne Tranås.
När vi, en blandad skara av erfarna och noviser, stod vid Krageholmssjön försökte få syn på en ruvande havsörnshona i boet lyfte hanen och cirklade över sjön och flög sen rakt över oss. En mäktig syn.
Kungsörn och blå kärrhök såg vi på långt håll och så massor av glador. Totalt sågs mer än 80 fågelarter. Av dem såg jag (novisen) kanske 30. Lärka, tofsvipa, gulsparv hade jag inte sett hemmavid ännu. Det mest spektakulära var en ensam stäppörn, som hittat till Fyledalen.

Sen följde måndag och arbete och tisdag och arbete och jag märker att jag måste hänvisa till bloggrubriken: sporadisk, långsam, trögtänkt...
"Austerlitz" är en fantastisk - och fruktansvärd - läsning.
Austerlitz besöker Terezin - Theresienstadt.
Efter sin resa plågas Austerlitz av ångestattacker. Och han vet nu vad de beror på. Men "reason was powerless against the sense of rejection and annihilation wich I had always suppressed".
Jag läser vidare.