onsdag 27 december 2023

Kakelugnen

Istället för att läsa ägnar jag några dagar åt att plocka ner den gamla kakelugnen. Sakta, kakelplatta för kakelplatta, tegelsten för tegelsten, för att inte sprida skräp, damm och aska i hela huset. 
Jag beundrar det geniala systemet med rökgångar, en innovation från svenskt 1700-tal.
Kakelugnen ska ersättas av en braskamin. Det var längesen det gick att elda i den.

Till denna säkert allmänt intresseväckande uppdatering av Den långsamma bloggen vill jag bara tillägga ett försenat God jul och ett för tidigt Gott nytt år!






6 kommentarer:

Gabrielle Björnstrand sa...

Å, hur kan man bara - ta ner en gammal kakelugn. De trevligaste bostäder jag bebott, med kakelugnar, var barndomshemmet, lägenheten med min första sambo, och den med min man. Men jag förstår dig. Finns väl knappt några kakelugnamakare som kunnat rädda den. Eller?
God fortsättning och Gott Nytt År, Lennart, i värmen.

Lennart Erling sa...

Nej, det har gått åtskilliga decennier, sen oljeeldning och centralvärme, då möjligheten att elda försvann. Den är inte någon skönhet heller. Jag ser fram emot en rejäl braskamin i täljsten, som håller värmen länge. Och så detta att sitta och läsa och då och då betrakta elden.
God fortsättning och Gott nytt år till dig!

Gösta sa...

Tanken på en kakelugn är tilltalande särskilt då skönheten i vackra kakelugnar. Men de är ju framförallt värmekällor och estetiska objekt för mig. Inte att mysa vid, som lågornas ljusspel eller brasan ljud.

Vi har insatser atta i vackra öppna spisar, sannolikt i samband med oljekrisen i mitten på 70talet. Det är praktiskt och säkert och för en av dem nog nödvändigt då den har alldeles för stor öppning och ryker nog in. Har aldrig varit eldad i utan insats.

Får nöja mig med ljusspel och värmen, med bara litet litet ljud och doft. Törs å andra sidan både gå ifrån och somnaifrån utan oro

Lennart Erling sa...

Här blir braskaminen, i ett hus med 1871 års isoleringsnormer, ett rejält tillskott blåsiga och kalla dagar... Och även det funktionella har ett estetiskt värde.

Wille sa...

Numera har vi, och myndigheterna, insett hur urdumt det var vi förkastatet allt gammalt. Ett hus utan skorsten är värdelös. Ändå så har det byggs hus/kedjehus, radhus småhus utan skorsten. Hur dum får man var som myndighet. Och frågan är; man borde kanske ha sin egen vattenbrunn. Odla-upp gräsmattan till potatis/grönsaksland

Lennart Erling sa...

Här klarar vi nog en tids kris, med brunn och husbehovsodling och värme från vedeldning.