torsdag 2 juni 2022

Livstecken

Ryktet om Den långsamma bloggens död är falskt. Den bara vilar. Här kommer ett livstecken. 

Jag har tillbringat några dagar på Öland, med botaniskt och ornitologiskt kunniga vänner. Det var lärorika dagar. Orkidéer jag inte visste fanns, som Krutbrännare. Och nya kryss på fågellistan: Ägretthäger, Ängshök, Prutgås.

Vi vandrade mitt ute på Alvaret, och i Dröstorps naturreservat fanns resterna av denna gård, övergiven i slutet av 1800-talet. Ett tunt lager jord på kalkstensgrunden gjorde det möjligt att odla och beta. 


Läsandet är det inte mycket med. Dagarna fylls av annat. Annat, som i Livet är det som pågår medan vi sysslar med annat.

I brevlådan när vi kom hem låg i alla fall en glad överraskning, det nya numret av tidskriften Essä.
Denna gång med Baltzar Bogislaus von Platens ”Afhandling om canaler genom Sverige med särskildt afseende å Wenerns sammanbindande med Östersjön” från 1806 som källtext.

Det kändes som att få en present: tidskriften i det vadderade kuvertet låg inbäddad i vackert presentpapper. 





4 kommentarer:

Gabrielle Björnstrand sa...

Skojigt, Lennart. Du hittar nya fåglar på Öland. Jag kommunicerar med en svart-vit flugsnappare som intar holken utanför mitt fönster. Även en fet skata trippar förbi och rycker i något från jorden. Samt har jag haft möte med en av mina bästa vänner. Och vandrat lite i utsikten mot fjällen. Öland är också fint, där gick jag en gång på Alvaret med min man.

Lennart Erling sa...

Som fågelskådare är jag varje år en nybörjare, eller nästan i alla fall. I år med en tubkikare har nya möjligheter öppnats. Men det roligaste är nog att samtala med de vanliga fåglarna hemma runt knuten.

Kurt sa...

I Finland har man just nu fått problem med Saima kanal eftersom den delvis går över Ryskt territorium och nu inte är tillgänglig! Därför vill industrin utreda en ny kanal till Saimen helt över Finländskt territorium (skulle bli längre), moderna kanalbyggen är ju inte så vanliga!

Lennart Erling sa...

Intressant, Kurt. Under vårt första besök någonsin i Finland i början av maj åkte vi bl a längs den vackra Saimen, från S:t Michel ner till Imatra och den ödsliga gränsstationen.