torsdag 14 oktober 2021

Lägesrapport

En rejäl höstförkylning har däckat mig. Jag försöker hålla mig uppe och betraktar de vackra höstfärgerna i solskenet utanför fönstren. Låter tiden gå. Försöker läsa, men det är för ansträngande. Ljudböcker har jag aldrig lyssnat till. Jag vill inte att någon annan ska bestämma läshastigheten. (Det borde finnas extremt långsamma inläsningar). 

Sist av alla har jag nu upptäckt att det finns poddar. Jag har lyssnat på flera avsnitt av Bildningspodden från Stockholms universitet, som bjuder på "timslånga samtal om en historisk person, epok, idéströmning eller ett konstnärligt verk", där "några av landets mest kunniga personer ger dig alltifrån den livsnödvändiga baskunskapen till den fördjupade överkursen."

Speciellt intressanta har varit samtalen om Vergilius och Hannah Arendt. Det finns mer än etthundra avsnitt ytterligare. Jag kommer att fortsätta att lyssna. 



ett timslångt samtal om en historisk person, epok, idéströmtill den fördjupande öve

4 kommentarer:

Gunnel sa...

Bildningspodden verkar ha en intressant blandning av infallsvinklar och ämnen. Tack för tipset!

Jag tycker om det härliga fotografiet.

Lennart Erling sa...

Fotot hittade jag hos Library of Congress. Istället för ett hemma hos-foto...

Gabrielle Björnstrand sa...

Jag är allmänt scheptissk mot poddar, men lyssnar med stor behållning på klassiska podden med Camilla Lundberg. Den du nu nämner låter ju som en utmärkt coctail när man är lite för trött för sina eviga läsglasöon. Tycker också mycket om Storstädernas historia i Storbrittanien, på Kunskapskanalen. (Finns på Svt Play). Den lättare bildningsgenren alltså.

Lennart Erling sa...

Det finns naturligtvis fler sätt att skaffa sig bildning än läsning, men det är svårt att lära en gammal hund att sitta med något annat än en bok...