torsdag 22 mars 2018

Om vanor - och en efterlysning (som snabbt gav resultat...)

Jag är en vanemänniska. Min vardag präglas av vanor. Hur mina dagar ser ut, när och hur jag gör saker. Dagarna liknar varandra.

Men så är jag ju också en vanlig människa. Vanlig, van-lik. Lik mina vanor, i överensstämmelse med mina vanor. Mina vanor trogen. Styrd av vanorna?

Vi är väl alla styrda av vanor. Det mesta i livet är ju ett repeterande av gårdagen. Man behöver inte alltid tänka så mycket. Tandborstning kräver inte reflekterat beslutsfattande.

I vårt aktiva yrkesliv styrs vi av hela samhällets tidsreglementering. Där kommer man inte undan. Det finns bara arbetstid eller fritid. (Ett hemskt ord: fritid).

När jag blev pensionär ändrades förutsättningarna. Det jag helst sysslade med på fritiden fick större utrymme. Men ganska snart märkte jag att även denna livsfas kom att präglas av vanor. Andra vanor. Mer vanor skapade av egna behov, mindre styrt av omvärldens krav.

Nåja, lyckligtvis lever jag ett ganska normalt socialt liv; jag håller mina eremitiska böjelser i schack.

Men också vanor som tillåter mig att bryta med vanor, som tillåter mig att plötsligt vända om, att stanna till i steget och se och göra saker på ett annat sätt, och andra saker, eftersom jag nu har tid till det. Kanske inte så mycket annorlunda saker, eftersom jag nu väldigt mycket och oåterkalleligt är den jag är.

Är det bra eller dåligt att vara vanemänniska? Jag tror inte att man kan generalisera. Var och en blir salig på sin fason. Jag är om inte salig så i alla fall nöjd med min. (Ett visst mått av acceptans är nödvändigt vid min ålder).

                                                                     *

Mitt egentliga ärende här är en efterlysning. Härom dagen när jag kom att tänka på hur mycket vanorna styr våra liv så dök några diktrader av Lars Gustafsson upp i minnet.

De handlade just om vanor, om hur lätt vi hamnar i vanor, hur vanorna söker upp oss. I dikten hade vanorna en kvinnlig gestalt. Men jag mindes inte någon ordalydelse. Jag hade snarare bara en bild av textrader med denna innebörd.

Jag gick till hyllan och började bläddra och läsa, från de senaste diktsamlingarna bakåt. Efter en timme gav jag upp. Jag hittade ingen dikt som motsvarade minnet. Är det ett falskt minne? Det är ju långt ifrån glasklart. Ändå finns det där. Har min hjärna på något märkligt sätt genererat Lars Gustafssonska diktrader?

Har någon lösningen på detta bryderi?

PS några timmar senare: Ja, den eminente Per Falk hade lösningen och visade att googling var effektivare än analogt bläddrande. Och min minnesbild hade vissa brister. Det var dikten "Vanor" i samlingen "Förberedelser för vintersäsongen" (1990).

VANOR

De kommer flygande som fåglar.
Och slår sig ner.

Bara ett sätt att nicka emot obekanta.
Kvällsgroggen. Morgonlöpningen

lika i alla väder. Besöken
vid stranden. Varför ge änderna bröd?

Man vet aldrig för hur länge
Eller varifrån de kommer.

De har så lite med oss att göra.
Vi kunde lätt ha haft helt andra.

Men när de nu slutligen bestämt sig
att häcka här, i denna skog,

är det av dem vi består.
Och man kommer att minnas oss

som en knippe utav vanor.
Och inte den de bodde hos.



5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

(detta är nog inte det du söker men Roland Barthes har skrivit om vanor:
http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2017/04/veckans-knasigaste-textasen-av-roland.html

Lennart Erling sa...

Tack för boktips! Verkar intressant. Av Barthes har jag bara läst "Det ljusa rummet. Tankar om fotografiet". Och jag skrev om den här:
https://langsambloggen.blogspot.se/2010/12/vinter-barthes-det-ljusa-rummet.html

Gabrielle Björnstrand sa...

Vanor och ovanor.
Jag har den ovanan att vilja vara ifred tills något tillräckligt intressant dyker upp, är det tillräckligt intressant är jag beredd (eller har varit) att bryta alla mina vanor och flyga iväg.

Men när man blir lite äldre finner man sig också tillrätta med att vissa vanor är nyttiga, som en promenad om dagen till exempel. Även i snöyra, blåst och rentav storm.

Jag tycker din text var go att läsa, men jag är ibland ytterligt irriterad på andra människors vanor, särskilt i de fall de verkar bli negativa, liksom förutbestämda. Men du har rätt i att åldern i viss mån ger en annan frihet. Begränsningarnas frihet ;)

Dikten var väl en s.k. melankolisk optimism.

Lennart Erling sa...

Att vara vanemänniska är kanske också en förutsättning för att kunna ta det lugnt, dröja kvar i nuet, ta vara på tiden i betydelsen att vara där man är? Och därmed upptäcka nya sidor hos det som är vanligt. Och kunna gå nya vägar. Eller utveckla sina goda vanor.
Eller så är jag bara en trög gubbjävel.

Gabrielle Björnstrand sa...

Tror inte du är "en trög gubbjävel" alls.
Du är väl helt enkelt hallänning ;)