tisdag 29 november 2011

Jag får anledning att gå till tidskriftsarkivet

Efter en försvarlig dos autofiktion i form av Kerstin Ekmans "Grand final i skojarbranschen" (som jag kanske återkommer till här) så damp Gunnar Petterssons essäsamling "Endast propagandan är sann" (1995) ner i brevlådan.  Den var inte lätt att få tag i. Har min Gunnar Pettersson-läsning lett till att marknaden börjat ana att här finns dyrgripar?
"Kreugeraffären, Sverigebilden, Palmemordet - vem håller i pennan när berättelsen om vårt samhälle ska skrivas ner? Den offentliga historieskrivningen utmanas allt oftare av alternativa versioner. Ingen har längre ensamrätt på vare sig sanning eller propaganda. [ ... ] medan informationsflödet kontrolleras och manipuleras som aldrig förut, befinner vi oss också mitt inne i en period av svindlande narrativ befrielse."
säger baksidestexten om dessa essäer. Det handlar, så långt jag har läst, mycket om konspirationsteorier. Något som varje läsare av Pressylta Redux vet tillhör Gunnars specialintressen.

Den är utgiven i serien "En Moderna Tider bok". Vilket fick mig att minnas.
Tidskriften Moderna tider startade med Jan Stenbeck-pengar och med Göran Rosenberg som chefredaktör. Jag prenumererade från första stund och under hela Göran Rosenbergs tid. När Susanna Popova tog över och tidskriften svängde åt höger och blev ointressant slutade jag.

I mitt tidskriftsarkiv har den överlevt alla utrensningar. Jag gick upp och hämtade ner några mappar och började bläddra.  Här är första numret:

Jag vet inte om Gunnar var med på ett hörn från början? I alla fall, se här innehållsförteckningen för nummer 20/21 1992 (förstora med ett klick). Gunnar är i gott sällskap. Och "Rätten till ditt eget liv (eller åtminstone namnet på det)" kom att ingå i "Endast propagandan är sann".


Med ålderns rätt och rika erfarenhet vill jag nog säga: mycket var bättre förr.

6 kommentarer:

Gunnar sa...

Oj, nu har du bara resten kvar, Lennart! (Är "Reträtten" (82) den av böckerna du ännu inte läst?)
Nej, jag var nog inte med från början, riktigt, i Moderna Tider... Jag tror reportaget från Europaparlamentet i Strasbourg var det första jag skrev för den (som finns i något längre version i boken).
Kul att du är intresserad, i alla fall. Det värmer, en kylig novemberkväll som denna...!

Lennart Erling sa...

Efter bara en liten stunds bläddrande i Moderna tider fick jag lägga band på mig för att inte slösa bort hela kvällen på nostalgiläsning... Var hittar man en tidskrift som denna idag?
"Reträtten" har jag läst, fast jag inte skrev om den. Så det är bara "Vad skall kungen göra nu" kvar. Om du nu inte börjar producera igen...

Gunnar sa...

Given half a chance, som det heter, så skulle det nog komma fler böcker...
Jag håller med dig, Rosenberg hittade ett stuk på MT som verkligen fungerade - inte minst i det att den i mycket speglade hans egna intressen, och MT var ett sådant tillfälle när en sådan redaktionell metod kom till sin rätt...
"Vad skall kungen..." har sina poänger, men också sina svackor, om jag ska vara ärlig... Tyvärr har jag inga ge-bort-exemplar kvar...

Björn Nilsson sa...

"Gå till läggen" som gamle Myrdal utropar ibland. Du har väl sett att han skall ta sin hyllkilometer böcker och flytta till Varberg förresten? Då gäller det att ni kammar er och snyggar upp er och uppför er ordentligt!

Lennart Erling sa...

Jodå, Varberg blir ett Mecka för den tappra skaran myrdalianer...

Leonardo sa...

Ja, det var beklagligt att Moderna Tider valde fel kurs och gick i kvav.